REVIEW

Dvorák – Symphony no. 7 - Suite

Jan Luijsterburg | 30 mei 2010

Iván Fischer is een fenomeen. Hij dirigeert toporkesten over de hele wereld, maar nergens resulteert zijn passie in zulke betoverende uitvoeringen als bij zijn eigen Budapest Festival Orchestra. Met het al even toegewijde opnameteam van Channel Classics rond C. Jared Sacks heeft dat al tot een flinke reeks alom bejubelde SACD’s geleid. Hier is weer zo’n voltreffer.

Dvorak - Ivan Fischer - Symphony no. 7Natuurlijk staan de bevlogen muzikanten van Fischer’s orkest niet heel ver van het Boheemse temperament met Antonín Dvorák. Tot wat voor prachtigs dat kan leiden werd al gedemonstreerd op een uitgave van onder meer het celloconcert, met Pieter Wispelwey als solist. Al aardig wat jaren geleden, toen de reputatie van Fischer nog gevestigd moest worden, verscheen op Philips een indrukwekkende uitvoering van de achtste en negende van Dvorák. Tegelijk met deze nieuwe opname van de zevende is die Philips-opname opgepoetst en opnieuw uitgebracht door Channel.

De zevende staat bekend als de minst Tsjechische van Dvorák’s symfonieen. Onder invloed van Brahms en de Engelse opdrachtgever van het werk probeerde de componist los te komen van de Boheemse volksmuziek die de inspiratie voor veel van zijn werk was. Het heeft een reputatie als zijnde zwaar en somber, maar bij Fischer valt dat reuze mee en is de Boheemse schwung volop present.

De Suite in A is de orkestversie van een pianowerk. Het ontstond in de periode waarin Dvorák vooral in Amerika actief was. De bijnaam ‘American’ geeft ook iets aan over de typisch Amerikaanse ritmische stijl van het stuk, hoewel ook hier de culturele achtergrond van de componist duidelijk meeklinkt. In de toelichting spreekt Fischer de hoop uit dat het weinig gespeelde stuk wat vaker op het concertrepertoire van orkesten komt. De uitvoering is een krachtig argument: deze heerlijk bruisende muziek is bijna een garantie voor een platgespeelde zaal.

Channel besteedt veel aandacht aan het verkrijgen van een zo perfect mogelijke opname in surround formaat. Daarbij wordt veel apparatuur van Nederlandse makelij gebruikt; genoemd worden van Medevoort, van den Hul en Audio Lab. Ik beluisterde van deze uitgave de stereo SACD laag, en ook die is buitengewoon indrukwekkend.

Aanvullende informatie:

Antonín Dvorák (1841-1904)
Symphony no. 7 in D minor op. 70
Suite in A major (‘American’) B 190 (op 98b)
Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer
Hybride SACD 5.0 & stereo / CD
Speelduur: 59:00
Label: Channel Classics
Website orkest: www.bfz.hu


EDITORS' CHOICE