Little Feat – Dixie Chicken

Eric de Boer | 10 december 2009

Eén van de leukste reissues van dit jaar zou wel eens het derde album van Little Feat kunnen zijn. De muziek op dit album gaat terug naar de ‘roots’ van de vele muzieksoorten van New Orleans uit het begin van de zeventiger jaren. Uitgebracht op een prima remastering van MoFi een ware aanwinst voor ieders muziekcollectie.

Little Feat werd eind jaren zestig gevormd rond muzikale duizendpoot Lowell George. Na twee eerdere producties, Little Feat en Sailin’ Shoes (beiden ook als remaster verkrijgbaar op ditzelfde label) kwam na een kleine personele wijziging in de band Dixie Chicken uit in het vroegere deel van 1973. Dit album, gebaseerd op de warme geluidsinvloeden van onder andere ‘rhythm and blues’ en aanverwante soorten uit het zuidelijke deel van hun continent, zou het meest geapprecieerde werk van de band aller tijden worden. Zelfs in de drie later bijeengebrachte bezettingen van de band zou de synergie van dit album nooit meer bereikt worden.

Muzikaal gezien is het album hoogstaand, de leden jammen vrolijk samen, tekstueel gezien stond de kracht van Lowell George’s op dit album op een hoogtepunt, maar ook de strakke lijnen in de percussie, gitaren en zelfs de ‘choruslines’ sluiten naadloos op elkaar aan. Het album start met de titelsong Dixie Chicken, een door percussie gedragen nummer met veel ‘southern’ invloeden. De volgende track (het lekkere Two Trains) is weer meer op ‘funk’ gebaseerd met de zang meer prominent aanwezig. Terwijl het meer slepende Kiss It Off een rustiger setting weergeeft met een vocaal zeer sterke George. Maar ook humor zit in de tracks verwerkt, beluister het grappige Fat Man In The Bathtub maar. De country invloeden zijn goed hoorbaar op deze track, dat overall coherent en meer dan prettig wegluistert. Evenals de rest van het album, trouwens. Hoewel het album heftiger begint werkt de band langzaam naar rust toe naarmate de cd vordert, zonder dat het de kwaliteit van het gebodene aantast. Het tegendeel is zelfs waar; hoe verder de cd, des te meer de luisteraar geboeid raakt. Ik in ieder geval wel.

Met Little Feat’s Dixie Chicken presteert Mobile Fidelity Sound Lab het om haar door de jaren heen opgebouwde naam als audiofiel label weer eens meer dan waar te maken. Afgezien van de fijne muziek van de band, waarvan het belangrijkste lid helaas overleden is, is de kwaliteit van deze opname zo ontzettend rijk aan dynamiek en verfijning, dat ik het moeilijk vind om te geloven dat de opname al bijna veertig jaar oud is. Blind kopen!

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 36:38 minuten