John Mayer - Battle Studies

Jan de Jeu | 10 december 2009

Aan het begin van dit jaar schreef ik in een recensie van zijn live album Where The Light Is dat ik hier in zijn spel eindelijk de rauwheid hoorde waar zijn twee grote idolen Jimmy Hendrix en Steve Ray Vaughan nu juist zo sterk in waren. Mijn hoop was dan ook dat in een nieuw studioalbum iets van die rauwheid zou beklijven. En dat hij dus in feite terug zou keren naar de blues die zijn live album Try uit 2006 kenmerkte.

John Mayer - Battle StudiesHelaas wordt in het eerste nummer Heartbreak Warfare al meteen duidelijk dat mijn wens niet opgaat. Zijn gitaarspel blijft fraai en melodieus. Wat dat betreft behoort hij zonder meer tot de wereldtop en is het terecht dat zijn albums zulke grote oplagen bereiken. Misschien moet ik gewoon accepteren dat John op Battle Studies nog gemakkelijker, toegankelijker en ja, helaas, meer ‘mainstream’ klinkt dan op het door de meerderheid van de recensenten de hemel ingeschreven Continuum al het geval was. Het genoemde openingsnummer, dat zoals zo vaak bij John ook nu weer gaat over hartsverdriet bij het foutlopen van een relatie – is op dat gebied wel meteen de meest interessante van de elf songs waarvan er tien geschreven zijn door John.

Hij wordt onder andere begeleid door zijn vaste maatjes Steve Jordan op drums en Pino Palladino op bas waarmee hij ook Try maakte. Eenmaal klinkt hij op deze schijf toch nog funky en dat is in het enige nummer dat niet van hem zelf is; Crossroads, dat velen overigens zullen herkennen van een andere, in mijn oren betere, uitvoering. Betekent dit nu dat John hiermee een slecht album afgeleverd heeft? Daarover kan ik kort zijn; nee, want daarvoor is het album gewoon te degelijk uitgevoerd. Het spel in de poppy composities ligt op hoog niveau, net als de zoetgevooisde stem. Het is een uitstekende achtergrondschijf bij een gezellig etentje of een avondje ‘du vin, du pain, du ….’ bij de open haard.

Ook al blijf ik All We Ever Do Is Say Goodbye zelfs daarvoor te zoet vinden en houd ik het voorlopig maar bij zijn live albums, zijn vele fans zullen er ongetwijfeld weer van smullen.

Label: Columbia/Sony Music
Tijdsduur: 46.41