Jon Balke – Siwan

Jan Luijsterburg | 10 september 2009

‘Wat als’. Die woorden zijn vaak de basis voor gedachtespinsels die alle kanten op kunnen gaan. Wat als de Spaanse inquisitie geen einde had gemaakt aan de versmelting van Arabische en Christelijke culturen, bijvoorbeeld in de muziek in Andalusie? Had er dan ook barokmuziek en jazz in doorgeklonken? In de suite die Jon Balke componeerde op teksten en melodieen verzameld door de Marokkaanse zangeres Amina Alaoui wel.

Jon Balke – SiwanDe teksten vol heimwee en verlangen die Alaoui zingt zijn afkomstig van troubadours uit de Al-Andalus, het van 711 tot 1492 door de Moren overheerste deel van het Iberische schiereiland. Er werd gesproken in een half Arabische en half Romaanse taal, waarin de term Siwan stond voor evenwicht. Balke gebruikt de culturele integratie van die periode als uitgangspunt voor een poging Arabische of orientaalse stijlelementen losjes, op jazzy wijze, te integreren met de klank van een barokorkest uit diezelfde tijd, compleet met luit en prominent klavecimbel.

Heel verrassend om te ervaren hoe de Noorse Barokksolistene onder leiding van Bjarte Eike perfect mengen met de zang van Alaoui, die meestal Arabisch, maar soms ook Spaans of Portugees aandoet (fado, flamenco), en een bont instrumentaal gezelschap dat onlangs te horen was op de nieuwe CD van trompettist Jon Hassell. De omfloerste, elektronisch bewerkte sound van Hassell en het onnavolgbare spel van de van oorsprong Algerijnse violist Kheir Eddine M’Kachiche brengen zo ongeveer de hele wereld binnen.

Al die culturen samen, dat kan stijf en formeel uitpakken, maar zo niet hier. Alle achtergronden staan in dienst van het soepel samenspelen, waarbij de vrije improvisatie niet gemeden wordt. Als altijd bij ECM zijn opnamekwaliteit en verpakking weer prachtig verzorgd. Niet van deze wereld, deze muziek. Er wordt gewoon een nieuwe gecreeerd. Geweldig album.

11 tracks, speelduur 64:19
Label: ECM
Distributie: Challenge