El Grupo Nuevo de Omar Rodriguez Lopez - Cryptomnesia

Jan Luijsterburg | 25 juni 2009

Stellen dat Omar Rodriguez Lopez, vooral bekend als het brein achter The Mars Volta, een druk baasje is mag een understatement heten. Hij werkt veel, snel en met tal van mensen, met als resultaat een ware tsunami aan releases van nieuwe en oudere opnamen. Onder zijn eigen naam, soms met de toevoeging Quintet, en nu met de aanduiding dat het om een nieuwe groep gaat, te weten een samenwerking tussen leden van de bands The Mars Volta en Hella.

El Grupo Nuevo de Omar RodriguezHet ‘nieuw’ in de bandnaam is betrekkelijk: de muziek werd in 2006 opgenomen. Oorspronkelijk was dit project een samenwerking van Rodriguez Lopez met de zo mogelijk nog energiekere drummer Zach Hill. Uiteindelijk kwamen daar Hill’s Hella kompaan Jonathan Hischke en Volta bassist Juan Alderete de la Peña bij.

In 2008 voegde Mars Volta zanger Cedric Bixler-Zavala teksten en zang toe in de van hem bekend stijl. Cryptomnesia is het eerste van drie in deze bezetting opgenomen albums, dus we kunnen nog vooruit.

Anders dan het leeuwendeel van de inmiddels pakweg 15 soloalbums die Rodriguez Lopez sinds 2004 uitbracht is Cryptomnesia niet vaag en oeverloos, maar juist compact, melodieus en krachtig. Het geluid ligt dicht bij The Mars Volta: doorgedraaide progrock als King Crimson on speed, maar dan zonder tussendoor regelmatig voor lange tijd in de zweefstand te gaan. Elf in elkaar overlopende nummers razen in 36 hectische minuten voorbij en laten de luisteraar perplex en in opgewonden stuiterstaat achter. Belangrijke attractie is Zach Hill. Ken je het drummende Monster van the Muppett Show nog? Zoiets, maar dan echt. Wat een beest, het weet van geen ophouden, ongelofelijk.

De release van dit explosieve album valt nagenoeg samen met die van het nieuwe Mars Volta album, dat ook een ontwikkeling richting kort en krachtig te zien geeft.

Speelduur: 36:14 (11 tracks)
Label: Rodriguez Lopez Productions / de Konkurrent