Ludwig van Beethoven – Piano Concertos 3, 4 en 5

Jan Luijsterburg | 25 juni 2009

De pianoconcerten van Beethoven horen ongetwijfeld tot de bekendste, meest opgenomen klassieke muziek. Een nieuwe opname roept dan ook de vraag op naar de noodzaak. Waarom nòg een versie toegevoegd aan de bestaande overdaad. Linn Records brengt twee krachtige argumenten in: een superieure opnamekwaliteit en topuitvoerders.

Ludwig van Beethoven – Piano Concertos 3, 4 en 5Het streven naar technische perfectie ligt aan de basis van het label van de Schotse apparatenmaker. De kwaliteiten van de producten kunnen alleen gedemonstreerd kunnen worden door in alle opzichten optimale geluidsdragers, en die waren er volgens de mensen van Linn niet. “This CD sounds even better through a Linn CD player”, staat er steevast op de schijfjes.

Dat heb ik maar niet geprobeerd, maar dat ook deze hybride dubbel SACD, waarvan de CD laag een HDCD is, schitterend klinkt staat buiten kijf. Gelukkig begrijpt men bij Linn ook dat een optimale beleving van gereproduceerde muziek niet alleen een kwestie is van techniek, maar alleen zinvol is als er ook op muzikaal gebied iets bijzonders gebeurt.

Het Schotse kamerorkest zowel als de Portugese pianist Artur Pizarro hebben een langdurende verbintenis aan het label, hebben er al tal van werken voor opgenomen. De inmiddels 83-jarige dirigent Charles Mackerras werkt al lang met het orkest samen, maar heeft in de loop der jaren een bijzondere ontwikkeling doorgemaakt. Met het Orchestra of the Age of Enlightening was hij een van de prominente uithangborden van de zogeheten authentieke uitvoeringspraktijk, met oude instrumenten en voortvarende tempi. Hij blijkt inmiddels wat milder geworden en brengt een synthese tot stand met de onmiskenbaar romantische aard van Beethoven’s latere concerten. Alleen het pregnante koper en slagwerk herinneren nog aan de golf van vernieuwing die afgelopen decennia de klassieke muziek op zijn kop zette.

Vaak komen CD-opnamen onder idiote tijdsdruk tot stand in de krappe gaatjes die in de agenda’s van betrokkenen te vinden zijn. Daar had men hier blijkbaar geen last van: het was de bedoeling alleen het derde en vierde concert op te nemen, maar het enthousiasme was zo groot dat men het vijfde er maar meteen aan vast knoopte. Opvallend contrasterende concerten trouwens: het levendige, viriele derde, het lyrische vierde en majestueuze vijfde, dat niet voor niets de bijnaam ‘Emperor’ kreeg. Als je ze terughoort is het wel weer logisch dat ze zo populair zijn: heerlijke muziek blijft het altijd. Het enige dat op deze uitgave aan te merken zou kunnen zijn is dat de eerste twee concerten er niet ook nog bijgedaan zijn: het smaakt naar meer.

Speelduur: 67:34 + 35:48
Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Sir Charles Mackerras
Artur Pizarro, piano