The Doobie Brothers – Toulouse Street

Jan Luijsterburg | 25 juni 2009

Het audiofiele Amerikaanse label Mobile Fidelity Sound Lab is gespecialiseerd in het restaureren van oude mastertapes, om ze vervolgens in gelimiteerde uitgaven op hoogwaardige geluidsdragers de wereld in te sturen. In de keuze van repertoire zijn duidelijke voorkeuren te herkennen, waarvan West Coast en Southern Rock van begin jaren 70 er één is. Het doorbraakalbum van The Doobie Brothers uit 1972 is daar een mooi voorbeeld van.

The Doobie Brothers – Toulouse StreetTwee grote hits staan er op. Listen To The Music heeft een vaste plaats in de top-2000 van Radio 2, en ook de eerder door de Byrds bekend gemaakte cover Jesus Is Just Alright is een feest der herkenning. De rest van het album laat een breed scala aan stijlen horen. Er zijn akoestische ballads met trefzekere Crosby Stills & Nash achtige samenzang, zoals het titelnummer, White Sun en de afsluiter Snake Man.

Jammer dat dat nummer nogal bruusk ophoudt als het net op gang gekomen is. Daar tegenover staat een portie stevige bluesrock, met gitaarwerk dat aan the Allman Brothers doet denken. Potige muziek die ik geneigd ben nogal saai te vinden. Een titel als Rockin’ Down the Highway is daarbij veelzeggend: wie warm wordt bij herinneringen aan leren jacks en wapperende haren op een Harley Davidson zal echter smullen. Ook van de nogal opdringerige stem van Tom Johnson, kelig galmend, moet je houden.

Zoals veel bands van toen bestaan The Doobie Brothers nog steeds. Het “golden oldies” circuit is blijkbaar nog aantrekkelijk genoeg, en voor volgend jaar staat er zowaar weer een nieuw album aangekondigd.

De opknapbeurt van MoFi is deze keer wel erg goed geslaagd; het album klinkt op SACD fris, ongelofelijk transparant en toch krachtig. Hoewel niet alle nummers me even sterk aanspreken maakt de spectaculaire klankkwaliteit het album op zich al de moeite waard.

Speelduur: 35:59, 10 tracks
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Website: