Keith Jarrett, Gary Peacock en Jack DeJohnette - Yesterdays

Eric de Boer | 06 maart 2009

Alweer live werk van Keith Jarret uitgebracht? Dat zal het eerste zijn wat vele Jarrettt liefhebbers en kenners zullen denken. Toch heeft ECM Records het gepast gezien om Yesterdays uit te brengen. De opname is van een concert van dit drietal uit 2001.

Keith Jarrett, Gary Peacock en Jack DeJohnette - Yesterdays En wie verwacht dat dit album vernieuwend is, zal teleurgesteld zijn. Jarret en zijn kompanen spelen volgens de regels die ze zichzelf al jaren geleden hebben opgelegd. Deze live-registratie van het concert dat plaatsvond in de Metropolitan Festival Hall in Tokio biedt precies dat wat we van Jarret mogen verwachten. En niets meer.

Toch vind ik het album een aanwinst. De cd is in de eerste plaats erg goed van kwaliteit. Niet voor niets heeft label ECM dan ook een 180 grams dubbel-lp klaar voor de liefhebbers.
Jarrett’s piano staat als een huis op het podium, en de dieptewerking van de zaal is hoorbaar. Het publiek is netjes naar achteren geplaatst –let wel, achter de luisteraar- en zowel de drums van DeJohnette als de dubbele bas van Peacock hebben precies de goede hardheid in de mix. Was ik bij dit concert geweest en het klonk daar ook zo strak dan had ik dit als unicum ervaren.

Qua tracks vinden we veel rustige –lees: zeer ontspannen uitgevoerde- songs die over negen nummers en ruim vijfenzeventig minuten worden uitgespreid. Zoals ik reeds meldde; geen vernieuwing maar wel erg lekkere jazzmuziek. Veel ritmiek en wat solo’s die precies passen (luister maar naar You Took Advantage Of Me) en goed gekozen songs. Mooi zijn Shaw’nuff (Dizzie Gillespie), het erg rustige Yesterdays met een heerlijke solo van Peacock en niet te vergeten Stella By Starlight, dat tijdens de soundcheck werd opgenomen. Zonder publiek, maar met heel erg veel passie vertolkt.

Of u hiervan houdt moet u zelf maar beoordelen, wat mij betreft zal de cd nog vele malen in mijn speler verblijven.