David Russell - Air on a G String

Jan Luijsterburg | 28 augustus 2008

Als de ondertitel Baroque Masterpieces by Bach, Couperin, Saint-Luc, Weiss performed on Guitar het beeld oproept dat deze schitterende CD bestaat uit overbekende barokmelodieen is dat niet terecht. De muziek van Bach en Couperin die meestergitarist David Russell bewerkte voor gitaar is slechts voor een beperkt deel bekend, de werken van luitisten Sylvius Leopold Weiss en Jacques de Saint-Luc al helemaal niet.

Van het grote aantal CD´s dat David Russell opnam voor Telarc is dit wel een van de meest geslaagde. Waar de klank, het punt waar Telarc vaak om geroemd wordt, op eerdere albums soms naar het kille neigde, imponeert de door Peter Dammann gebouwde gitaar van Russell hier door warmte, bijna als een luit, zonder de specifieke kracht van het moderne instrument te verliezen.

Dat het enorm prettig luisteren is naar dit album komt behalve door de klank natuurlijk vooral door het fenomenale spel van Russell. Hij vindt een ideale balans tussen de als vanzelfsprekende lichtheid die nodig is om barokmuziek tot leven te brengen en bezonken rust, waarmee diepte en inhoud aan de muziek gegeven wordt. Techniek, muzikaliteit en persoonlijkheid, allemaal in hoge dosering.

Als altijd bij Russell is het programma zorgvuldig samengesteld. Hij begint met een vierdelige Partita van Bach, oorspronkelijk voor solo fluit, dus flink aangepast en verrijkt met nieuwe noten. Na een stukje afkomstig uit een cantate volgt een zestal luitwerken van Sylvius Leopold Weiss, tijdgenoot van Bach en componist van vele honderden werken voor zijn instrument. De omschakeling naar een fraaie suite van de Vlaamse luitcomponist Jacques de Saint-Luc wordt gemarkeerd met nog een stukje Bach. Na een drietal schitterend bewerkte klavecimbelstukken van Couperin wordt het album afgesloten met het titelstuk, een onderdeel van de derde orkestsuite van Bach dat vooral bekend werd in een bewerking voor solo viool.

David Russell heeft een prachtig album toegevoegd aan zijn toch al imposante discografie. Meer nog dan met zijn Renaissance CD bewijst hij dat de moderne klassieke gitaar uitstekend geschikt is om oude muziek overtuigend mee tot leven te brengen.

Aanvullende informatie:J.S. Bach (1685-1750) - Partita in A minor, BWV 1013; Adagio/Airoso (Sinfonia from Cantata n. 156); Pastorale, BWV 590; Air on a G String, BWV 1068
S.L. Weiss (1686-1750) – Fantasia; Prelude; Allemande; Courente Royale; Tombeau sur la mort de Comte D`Logy; Allegro
J. de Saint-Luc (1616-1710) - Suite in D major, "La Prise de Gaeta"