Rolling Stones- Rolled Gold

Leo Wubbolt | 06 december 2007

De diverse formats waarin Rolled Gold te verkrijgen is weerspiegelen volledig de tijdspanne vanaf de oorspronkelijke release uit 1975. Toen uitgekomen op LP en muziekcassette, nu op dubbel-CD, 4-LP set, USB-stick en beschikbaar als digitale download. Mooier kan het contrast tussen de media uit het analoge tijdperk en 2007 niet weergegeven worden.

Rolling Stones - Rolled GoldThe Stones zijn daarin moeiteloos meegegroeid; ze trekken nog steeds een massaal publiek en schuwen diezelfde nieuwe media niet. Rolled Gold was in 1975 de eerste redelijk complete verzamelplaat van de band. De dubbel-LP kwam uit bij het Engelse Decca, een label dat door de groep al in 1970 de rug was toegekeerd om plaats te maken voor Rolling Stones Records. Er was de wens om artistieke vrijheid; om de zaken in eigen hand te houden.

Immers, voormalig Beatles en Stones manager Allen Klein had met zijn managerschap alle rechten op de liedjes verkregen en de band met lege handen achter gelaten. In de jaren tussen 1970 en 1975 had Decca al eerder zonder succes een aantal verzamel lp’s op de markt geslingerd, en Rolled Gold zou een klapper worden.

Het album bestond uit een mix van 28 lp en single tracks, redelijk chronologisch gerangschikt met een montagefoto van zes koppen op de voorkant van de hoes. Zes koppen; want oorspronkelijk lid Brian Jones was al in 1969 vervangen door Mick Taylor. De uitklapbare binnenhoes was gevuld met aardige Stones foto’s en een verhaaltje van NME journalist Roy Carr. Het album, dat begon met Come On en eindigde met de Let It Bleed album track Gimme Shelter, kende grote verkoopcijfers in Engeland en het Europese continent.

Het zou de band allemaal worst zijn, ze zagen toch geen cent van de gegenereerde inkomsten; bovendien hadden ze het veel te druk met het vinden van de opvolger voor de inmiddels vertrokken gitarist Mick Taylor. In het begin van de 21ste eeuw werden pas de plooien glad gestreken tussen Allen Klein’s ABKCO en de Stones. Lange onderhandelingen brachten uitsluitsel over de back-catalogue die tot dan met miserabele geluidskwaliteit op de markt was verschenen.

Rolling Stones - Rolled Gold

In 2002 kwam het Decca (UK) en London (US) materiaal tot 1971 na een grondig restauratieproject uit op SCAD en we werden verblijd met 40 Licks; een dubbel-CD met 40 nummers waaronder zelfs enkele nieuwe.

Nu, november 2007, 32 jaar na dato is er dan de vernieuwde Rolled Gold Plus. Het aantal nummers is uitgebreid van 28 tot 40, gestoken in de nieuwe Jake-box, waaruit de cd’s komen rollen als je het hoesje openvouwt. Het zwarte boxje ziet er gelikt uit, maar het geheel blinkt niet uit in doelmatigheid. Het 12 pagina’s tellende boekje heeft een geschiedenis in de notendop, voor degenen die nog steeds niet alles weten.

Een verzamel werk ontkomt niet aan grote verschillen in geluidskwaliteit. Zo staan er onontkoombaar een aantal mono nummers op en met name de nummers uit de begintijd zijn slordig opgenomen (Come On, I Wanna Be Your ManThe Last Time, 19th Nervous Breakdown en nog een paar). Ergerlijk is het gebruik van mono-takes waar stereo versies voorhanden zijn, zoals Mother’s Little Helper en de prachtige MFSL masters van Play With Fire, Satisfaction en Get Off Of My Cloud. Zo blijven er altijd vragen over de warrige politiek van Stones heruitgaven. Zijn het de DSD masters van de 2002 uitgaven? Is er opnieuw aan de opnames gesleuteld? Waarom moeten er de twee niet-Decca nummers Brown Sugar en Wild Horses op staan? Informatie daarover is in het boekje niet te vinden, zelfs de traditionele foute informatie is aanwezig (Brown Sugar is toch echt door Jimmy Miller geproduceerd en niet door Andrew Oldham). Beluistering leert dat de nummers veel informatie geven; dat de opnamen wat hard en logischerwijs minder stil klinken dan de SACD versies van enkele jaren terug.

Wat Rolled Gold aantrekkelijk maakt is dat voor het eerst de Decca periode alleen belicht wordt. Het maakt dit album tot een ijzersterke selectie uit de meest creatieve periode van de Rolling Stones.

Aanvullende gegevens:
Rolling Stones – Rolled Gold.