Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra - Russian Nights

Jan de Jeu | 15 november 2007

Met ‘Russian Nights’ leveren Erich Kunzel en het Cincinnati Pops Orchestra hun 83e album op Telarc af.

Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra - Russian NightsNa in 1965 voor het eerst als dirigent voor het Cincinnati Symphony Orchestra te hebben gestaan, werd Kunzel in 1977 benoemd tot dirigent van The Cincinnati Pops. Sindsdien heeft hij alle mogelijke muzieksoorten vastgelegd. Varierend van swing, via musical, operette en filmmuziek tot klassiek aan toe.

Tot de laatste categorie behoort het nieuwe album waarop vijftien melodieen te horen zijn van bekende en minder bekende Russische componisten. De ruim zesenzestig minuten muziek - vastgelegd in stereo cd, stereo sacd en multichannel sacd - worden geopend met de ouverture van ‘Russlan and Ludmilla’ van Glinka. Al bij de eerste tonen is duidelijk dat het hier om een fraaie opname gaat.

Een mooi ruimtebeeld met levensechte dynamiek en mooi gevangen instrumenten; let op de pauken. Werken van o.a. Ippolitov-Ivanov, Prokofiev, Borodin en Rimsky-Korsakov volgen elkaar op. Van Khachaturian is het door de televisieserie ‘The Onedin Line’ bekend geworden Love Theme uit Spartacus te horen terwijl van Tchaikovsky de Hongaarse dans uit het Zwanenmeer en de Russische dans uit de Notenkraker suite vertegenwoordigd zijn. Veel minder bekend, maar zeker de moeite waard, zijn de twee stukken van Liadov waaronder het ingetogen, dromerige ‘The Enchanted Lake’. Mooie inleiding in de - uit de negentiende en het begin van de twintigste eeuw stammende - Russische klassieke muziek.