Iron & Wine - The Shepherd`s Dog

Jan Luijsterburg | 18 oktober 2007

De Amerikaanse singer-songwriter Sam Beam debuteerde in 2002 met het intieme, thuis opgenomen album The Creek Drank the Cradle. Sindsdien laat iedere volgende uitgave een voller, meer gearrangeerd geluid horen. Daarmee gaat iets verloren, maar tegelijk wordt er veel interessants toegevoegd aan een basis die gelukkig stevig overeind staat: briljante liedjes, intrigerend vage teksten en een fluisterstem uit duizenden die Nick Drake in herinnering roept.

Iron and WineIk liep tegen de naam aan via de film Tarnation van Jonathan Caouette. Een ontluisterend werk dat dwars door je ziel steekt, en daarbij extra emotie oproept door onder meer een schitterende song die ik nog niet kende. Naked As We Came bleek afkomstig van Our Endless Numbered Days, het tweede album van Iron & Wine. Meteen alles besteld wat er voorhanden was, waarmee tal van pareltjes op vinyl de huiskamer in kwamen rollen.

The Shepherd`s Dog trekt de lijn door die met de samenwerking met Calexico op In the Reins en het minialbum Woman King was ingezet: meer uitgewerkte arrangementen, wat meer groovende nummers, maar zonder dat de kwetsbaarheid overboord gaat.

Het instrumentarium is uitgebreid, meest akoestisch, maar ook experimentele elektronische klanken worden niet gemeden. Soms zijn nummers zo breed opgezet dat Beach Boys meesterwerken als Pet Sounds en Smile in herinnering gebracht worden, maar altijd blijft het klankbeeld transparant en organisch. Ook wat betreft stijlkenmerken wordt een veel breder pallet gehanteerd dan voorheen. Country, blues, maar ook vleugjes dub en Afrikaanse elementen.

De rijkdom aan fraai opgenomen geluidjes dreigen in eerste instantie af te leiden van de essentie van Beam’s songs, maar doen dat uiteindelijk, vele beluisteringen later, niet. Er zit weer een stel meteen bij de strot grijpende meesterwerkjes bij. Hoewel er veel muzikale uithoeken bezocht worden is het album toch een eenheid. Sommige fans van het eerste uur betreuren de rijke arrangementen die de puurheid van de kale soberheid verdringen, maar deze fraai geproduceerde prachtplaat zal zeker een breder publiek aanspreken en hopelijk ook de nieuwe fans aanzetten de geschiedenis in te duiken van deze unieke muzikant.

12 tracks, speelduur 49:52
Label: Sub pop
Distributie: de Konkurrent