Pinback - Autumn of the Seraphs

Jan Luijsterburg | 11 oktober 2007

Pinback is een band met een totaal eigen geluid. De platen en songs lijken op elkaar, maar nauwelijks op iets anders. Ok, de strakke bas en gitaarpatroontjes hebben iets van The Cure anno Seventeen Seconds, maar dan ritmisch complexer en lekker deinend. Met ingetogen zang en veel spanning die nooit eindigt in ontlading. Broeierig. De vierde CD biedt weinig nieuws onder de zon, maar is wel weer ontzettend lekker.

PinbackPinback is wel een beetje een geheimpje. Niet dat recensenten verzuimen de unieke kwaliteiten van de daken te roepen. Toch weigert een breed publiek dat signaal op te pikken.
Waarschijnlijk is het geluid toch te afwijkend voor velen. Dat heeft als voordeel dat je niet naar een stadion hoeft om deze band te zien, en dat de muzikanten wat gemakkelijker hun voeten op de grond houden.

Op voorganger Summer in Abaddon werden er nog vijf bandleden opgevoerd, maar nu is Pinback gereduceerd tot de twee voormannen: Rob Crow en Zach Smith. Ze worden alleen geassisteerd door een drummer. Op de meeste tracks is dat Chris Prescott.

Autumn of the Seraphs werd als vertrouwd thuis opgenomen en klinkt als een klok, met de bekende gortdroge, echoloze sound. De nadruk ligt op bas en baritongitaren. Die worden uiterst strak, staccato bespeeld. Een uitklinkende toon of een vol aangeslagen akkoord is een zeldzaamheid, en daarmee een gebeurtenis. Herhalende patroontjes met een beperkt aantal noten, op een ritme met rare accenten, dat vaak tegelijk ingewikkeld en vanzelfsprekend aanvoelt. Daar overheen ingehouden zanglijnen, geen vibrato, nooit een uitvergrote emotie. Alles kraakhelder, supertransparant.

Op Autumn of the Seraphs bereikt Pinback een mate van perfectie die je doet afvragen hoe dit verder moet. Ik kan er eindeloos naar luisteren – zoals altijd bij Pinback groeit het album per luisterbeurt, maar meer van hetzelfde kan uiteindelijk leiden tot overbodigheid. Een kritische kanttekening kan alleen bij de overdadig vormgegeven hoes geplaatst worden. Als je niet beter weet zou je eerder denken een CD van een gothic metalbandje in handen te hebben. Dan pasten de vage kunstzinnige fotootjes op de voorgaande albums beter bij de muziek.

11 tracks, speelduur 43:50
Label: Touch and Go Records
Distributie: de Konkurrent