Kenny Wayne Shepherd - 10 Days Out, Blues From The Backroads

Jan de Jeu | 13 september 2007

Samen met producer Jerry Harrison, bekend van The Talking Heads, en enkele musici waaronder bassist Tommy Shannon en drummer Chris Layton - die samen de ritmesectie van Stevie Ray Vaughan’s Double Trouble vormden - onderneemt blues/rock gitarist Kenny Wayne Shepherd in 2004 een tiendaagse reis langs nog in leven zijnde bekende en minder bekende grootheden van de blues.

Kenny Wayne Shepherd - 10 Days Out, Blues From The BackroadsNog net op tijd zou je kunnen zeggen want wanneer begin 2007 zijn cd + dvd ‘10 Days Out, Blues From The Backroads’ uitkomt zijn er inmiddels alweer zes van de bezochte bejaarde coryfeeen overleden. Met zijn portable studio strijkt hij neer in achtertuinen, woningen en zalen voor zowel akoestische als elektrische jamsessies met en zonder publiek waarbij vooral opvalt met hoeveel plezier hij de ontmoeting ingaat en hoe goed hij in staat is om zichzelf weg te cijferen teneinde de blueslegendes tot het middelpunt van belangstelling te maken.

De vijftien eerlijk en puur opgenomen tracks die de cd bevat zijn voor iedere liefhebber van de authentieke blues een genot om te beluisteren.

De dvd voegt er nog eens een extra track aan toe en hoewel ik normaliter liever geen beeld zie bij het beluisteren van muziek voegt het visuele aspect in dit geval zeker een extra dimensie toe, niet in de laatste plaats vanwege de gesprekken die er op vastgelegd zijn.

Hoogtepunt is voor mij het optreden van de enige vrouwelijke blueslegende Etta Baker met ‘Knoxville Rag’. Maar ieder optreden is boeiend, of het nu gaat om B.B. King met ‘The Thrill Is Gone’, Henry Gray with Howlin’ Wolf Band met ‘Red Rooster’, of Pinetop Perkins with Muddy Waters Band met ‘Grindin’ Man’.

That’s The Blues!