Aurelia Saxophone Quartet - Tangón

Ferd Op de Coul | 10 mei 2007

Johan van der Linden, sopraansaxofoon, Niels Bijl, altsaxofoon, Arno Bornkamp,  tenorsaxofoon en Willem van Merwijk met zijn baritonsaxofoon, vormen tezamen de fine fleur van de vaderlandse bespelers van dit door Adolphe Sax uitgevonden koperen blaasinstrument.

De vier briljante muzikanten vormen tevens het Aurelia Saxophone Quartet, waarmee ze sinds 1982 in binnen- en buitenland furore maken, niet het minst met opmerkelijke opnamen.

Saxofoons kunnen gloeiend, hartstochtelijk, warmbloedig, intiem of romantisch en soms weemoedig klinken. Componisten als Bizet, Debussy en Glazoenov hebben dat  onderkend en mondjesmaat gebruikt in een dus nog vrij beperkt aantal composities. In tegenstelling tot fameuze jazzmusici die de sax hebben omhelsd en nog altijd met enorm veel speelvreugde en expressie er mee kunnen huilen en lachen, zo gezegd.

Dat de saxofoon ook voor Latijns-Amerikaanse muziek met kleur en brille kan worden gespeeld, bewijst een recente cd van het Aurelia Quartet: “Tangón”. Vijftien oorspronkelijke vindingrijke korte stukken, tango’s en aanverwante stijlen. Grootmeester Astor Piazolla mocht niet ontbreken en in enkele van deze werkjes hebben pianist Juan Pablo Dobal en bandoneonist Ville Hiltuda het karakteristieke idioom met verve verrijkt. Niet alle werkjes op deze cd zijn even sterk, maar het geheel is wel een aanwinst voor muziekliefhebbers die tussen de klassieke wal en het moderne schip  eens iets anders willen genieten.

Verpozende muziek, van doorgaans prima kwaliteit, deze live opnamen van die vier geweldige saxspelers en hun beide collega’s.

Johan van der Linden: soprano saxophone
Niels Bijl: alto saxophone