REVIEW

Atrium Musicae de Madrid - Villancicos

Jan de Jeu | 12 april 2007

In Italie kende men in de zestiende eeuw een uit Napels afkomstige vorm van volkse vocale muziek genaamd villanella of canzone villanesca die zich zowel qua tekst als qua muzikale stijl sterk onderscheidde van het meer verfijnde madrigaal.

In diezelfde periode ontwikkelde zich op het Iberisch schiereiland de polifonische villancico; een diep in de Spaanse volkskunst gewortelde poetische liedvorm welke zijn oorsprong vindt in het middeleeuwse boerenlied.
Op het oorspronkelijk op het Harmonia Mundi France label uitgebrachte en in maart 1979 opgenomen album‘Villancicos’ speelt het Atrium Musicae de Madrid onder leiding van Gregorio Paniagua een uitgelezen selectie van deze in aanleg eenvoudige liederen die door het ontstaan van de meerstemmigheid een steeds complexer karakter kregen. Ze beschrijven op humoristische wijze het leven van alledag in de toenmalige maatschappij en de verhalen die aan ons oor voorbij trekken gaan onder andere over monniken en soldaten, boeren en bedrogen echtgenoten.

Niet alleen grofheden maar ook diepgravende emoties worden door de instrumenten vertolkt, dit alles tot uitdrukking komend in klanken die uiteenlopen van rauw tot uitermate verfijnd. Opnamen van het Franse Harmonia Mundi hebben een naam hoog te houden wanneer het op klankkwaliteit aankomt en dit is er één van.
Ook op deze 180 gram re-issue van Speakers Corner Records komen de natuurlijke klankkleuren van de instrumenten op indrukwekkende wijze tot uitdrukking in het prachtige luchtige beeld.






EDITORS' CHOICE