Malcolm Middleton – A Brighter Beat

Jan Luijsterburg | 29 maart 2007

Al weer snel na het afscheid van Arab Strap, waar hij de helft van uitmaakte, is hier het derde soloalbum van Malcolm Middleton. Een sterk, maar wonderlijk opgebouwd album, dat na een ongemeen heftig eerste deel een tijdje bivakkeert in de pastorale sfeer van voorganger Into the Woods, om af te sluiten met een paar weids gedragen popsuites.

Malcolm Middleton – A Brighter Beat Muzikaal is het een album van uitersten, maar de teksten zijn weer introspectief en somber als altijd. Death Love Depression Love Death is een titel, en die vat de thema’s bondig en symmetrisch samen.

A Brighter Beat begint uitgelaten met een supersnel dansritme en een vrolijke melodie, passend voorzien van de tekstsnede: We’re all going to die, and if there’s nothing we’ll have to face this alone. Helemaal ervan overtuigd dat er ‘niets’ is lijkt hij niet, gezien het refrein van het grootse, sterk aan Pink Floyd herinnerende Up late at night again: I don’t ever want to say goodbye, if I go first I’ll tell you what it’s like.

Meer dan op zijn eerdere albums roept Middleton een breed scala aan sferen op. Zo heftig als in de vier eerste nummers hoorde ik hem zelden, inclusief de Arab Strap albums. Assistentie uit de Schotse muziekscene stond borg voor een krachtig bandgeluid, met leden van Mogwai, Delgados en Belle & Sebastian. Een belangrijke bijdrage is die van Raindeer Section zangeres Jenny Reeve, wiens bloedzuivere zang prachtig mengt met het binnensmonds Schotse gestamel van Middleton. Ze maakt perfecte popsongs als Fight like the Night en Fuck it I love you (dat een beetje doet denken aan Lloyd Cole) tot hoogtepunten van dit album.

Malcolm Middleton – A Brighter Beat

Tekstueel mist Middleton iets van de literaire kwaliteiten van Aiden Moffat, wiens breed uitwaaierende verhalen de kern van Arab Strap uitmaakten. Middleton`s eigen oprechte ontboezemingen blijven echter voldoende boeiend voor de zonder uitzondering sterke songs. Een klein kanttekeningetje kan alleen geplaatst worden bij de blazers in slotnummer annex climax van het album Superhero Songwriters. Die klinken wel erg nep uit een doosje. De kosten en moeite om een blikje echt koper de studio in te sluizen hadden hier geloond, en misschien net een extra toefje slagroom gegeven. Maar wat een fantastisch album weer. Geniale man. Heeftie zelf niet in de gaten, en dat is wel zo charmant.

10 tracks, speelduur 45:38
Label: Full Time Hobby
Distributie: Rough Trade