Arab Strap – Ten Years of Tears

Jan Luijsterburg | 30 november 2006

Een verzamelalbum van het Schotse duo Arab Strap bij gelegenheid van zowel het tienjarig jubileum als het afscheid. Dat had een obligaat gedoe kunnen zijn, maar van dit album is flink werk gemaakt. Het bevat demo’s, b-kantjes, vroege live opnamen en veel niet eerder uitgebracht werk, al dan niet speciaal voor deze CD opgenomen. Een mooi overzicht van een bijzondere carrière, zonder in herhaling te vallen.

Arab Strap – Ten Years of TearsOoit zag ik ze live in Vredenburg, in het voorprogramma van Tindersticks. Niet iedereen was zo onder de indruk als ik, wat resulteerde in een gedenkwaardige aanvaring met iemand die vlak voor het podium een luid en langdurig gesprek met een vriendin meende te moeten voeren. Op mijn verzoek dat ergens anders te doen kreeg ik de boze reactie bestaande uit een redenering die me met stomheid sloeg. “Dit is wel een concert, ja?” Als ik perse naar muziek wilde luisteren moest ik thuis maar de CD gaan draaien. Het is een visie, dat wel. De band ging onverstoorbaar haar gang.
De hoesfoto van Ten Years of Tears vat het mooi samen. “Enjoy your retirement!” op het spandoek, en met chagrijnig gezicht nog een pilsje naar binnen werken na een ongezellig feestje: Arab Strap ten voeten uit.

Verrassend is te horen dat ze ooit begonnen als een Joy Division kloon, maar ook dat ze al snel hun eigen vorm vonden: de door Aidan Moffat gestamelde monologen over al dan niet geslaagde seks, uitgaan, katers en andere alledaagse ellende, gedrapeerd op een prachtige melodische basis, neergelegd door Malcolm Middleton, soms met gasten. Altijd hetzelfde en toch steeds anders, van kaal en minimaal tot groots gearrangeerd.

Het mooi verzorgde CD-boekje bij deze Audio Rockumentary bevat relikwieen als de verpakking van de democassette die de verbintenis met het label Chemikal Underground opleverde, briefjes van Aidan en gedenkwaardig artwork van oude uitgaven. De achtergrond van de 20 geselecteerde liedjes (waarvan er twee als verrassing verstopt in de laatste track) is bovendien uitgebreid toegelicht.

Belangrijkste is dat er veel prachtig werk bij zit. Terecht verbazen Aidan en Malcolm zich over keuzes om bepaalde nummers niet op te nemen op reguliere albums. Mooi dat ze zich deze herkansing verschaft hebben, die resulteert in een uitstekend, volwaardig Arab Strap album dat kan concurrerende met prachtig werk als Monday at the Hug & Pint en het recente The Last Romance.

Reden om heel erg te treuren is er niet, want beide leden hebben al laten horen dat hun respectievelijke solowerk ook zeer de moeite waard is. Aidan Moff’s soloplaten verschijnt onder de naam Lucky Pierre, en Malcolm Middleton’s album Into the Woods is hier al eerder bejubeld.

18 tracks + 2 verstopt, speelduur 74:58
Label: Chemikal Underground Records
Distributie: De Konkurrent