Manu Katché - Neighbourhood

Jan de Jeu | 12 januari 2006

Manu Katché is een heel bijzondere drummer. Hij is veel minder bekend dan collega’s als Dave Weckl of Steve Gadd en staat ook minder vaak op magazine covers. Tegelijkertijd is hij één van de meest gevraagde session drummers uit de business. Een brede verzameling Amerikaanse, Europese en Afrikaanse artiesten waaronder Sting, Peter Gabriel, Tori Amos, Simple Minds, Dire Straits, Tears for Fears en Tracy Chapman weten zijn bijdrage op waarde te schatten en de lijst van opnamen waaraan hij zijn medewerking verleend heeft is dan ook indrukwekkend.

Manu Katché - NeighbourhoodIn 1958 als kind van Afrikaanse ouders in Parijs geboren is hij aanvankelijk voorbestemd voor een carrière als klassiek pianist. Pas gedurende zijn studie aan het Parijse conservatorium stapt hij over naar de percussie en ontwikkelt hij een stijl die gevormd is door zowel zijn klassieke studie als zijn liefde voor de muziek van het continent van zijn voorouders. Zijn stijl contrasteert scherp met die van op het eerste oog en gehoor virtuoze drummers als Dave Weckl of Vinnie Colaiuta.
De bijna introvert te noemen basis groove die hij neerzet is echter opvallend, uitzonderlijk muzikaal en welhaast niet te imiteren. Dit maakt hem tot een zeer herkenbare drummer met een stijl die in de verte herinneringen oproept aan de manier waarop Police drummer Stewart Copeland in zijn beginperiode zijn drumkit bespeelde.

Deze kleurrijke, melodieuze wijze van drummen komt op dit eerste album waarop Manu optreedt als leider prachtig tot uitdrukking mede dankzij de top begeleiding die hij voor deze in maart en oktober 2004 in de Rainbow Studio in Oslo door Jan Erik Kongshaug gemaakte audiofiele opname om zich heen verzameld heeft.

Allereerst is daar de Noorse saxofonist Jan Garbarek. Manu heeft op vijf van Garbarek’s voor ECM gemaakte CD’s meegespeeld, waaronder de meest recente; ‘In Praise of Dreams’. Dat zij geen onbekenden voor elkaar zijn is met name te horen in ‘Lovely Walk’ waarin Garbarek’s solo op delicate wijze voortgestuwd wordt door Katché’s tom & cymbal werk. Garbarek heeft op zijn beurt eerder samengewerkt met de eveneens voor het ECM label uitkomende Poolse trompettist Tomasz Sanko die hier schittert in ‘Lullaby’. Hij heeft uit zijn eigen kwartet pianist Marcin Wasilewski en bassist Slawomir Kurkiewicz meegenomen en zij beiden zijn nadrukkelijk aanwezig in het openingsnummer ‘November 99’. Katché’s losse manier van drummen bindt de individuele inbreng van deze top musici op een relaxte manier aan elkaar waarbij hij op niet mis te verstane wijze duidelijk maakt dat – hoewel hij voornamelijk werkzaam is in de popmuziek – zijn hart nog steeds uit gaat naar zijn eerste liefde; de jazz. Een liefde die je bij het beluisteren van deze CD – zo hij al niet aanwezig was – vanzelf overneemt.

Format: CD ECM 1896 9869815
Label: 2005 ECM Records GmbH
Postfach 600331