L’enfer

Jan Luijsterburg | 17 november 2005

Het leek aan het begin nog zo’n leuk stel, hotelhouder Paul (François Cluzet) en de knappe Nelly (Emmanuelle Béart). Paul wordt echter erg gespannen, en geleidelijk zelfs ronduit paranoïde van de manier waarop Nelly met andere mannen omgaat, terwijl ze zich zelf van geen kwaad bewust is. Het leven van de twee wordt hierdoor een regelrechte hel.

L`enferIn een als bonus op de DVD toegevoegde uitleg vertelt regisseur Claude Chabrol dat de film gebaseerd is op een scenario uit 1964 van de grote filmmaker Henri-Georges Clouzot. Deze was zelf niet in staat de film te voltooien, en zodoende kreeg Chabrol het script toegespeeld. Er bestaan drie versies van, die steeds experimenteler van aard werden. De obsessies van Paul worden daarin verbeeld in een flitsende, gefragmenteerde montage. Chabrol zag daar niets in, en besloot dat het verhaal het best tot zijn recht kwam in een traditionele, chronologische vertelvorm, die het meest overeen kwam met de eerste versie van het script.

De manier waarop het ontsporen van de geest van Paul getoond wordt blijft zeer overtuigend. Chabrol gebruikt daarbij als in meer van zijn films stijlkenmerken van Hitchcock. Het aanvankelijk zeer vlot vertelde verhaal krijgt geleidelijk een flinke dosis suspense, waarbij je als kijker in het ongewisse blijft over de mate waarin Paul’s vermoedens terecht zijn. Nooit weet je zeker of je ziet wat Paul denkt, of wat er werkelijk gebeurt. En als het al de werkelijkheid is, weet je nog steeds niet of de conclusies die Paul trekt ergens op slaan of niet. Béart’s verschijning is daarbij van nature al zo verleidelijk dat iedere mannelijke kijker zich aanvankelijk goed in Paul’s jaloezie zal kunnen verplaatsen. Die ambiguïteit vormt een mooie basis om de boel geleidelijk te laten escaleren.

De prachtig geacteerde film ziet er door de nostalgische aankleding veel ouder uit dan hij is, zonder dat de tijd waarin het verhaal speelt ergens genoemd wordt. De ouderwetse opvattingen over man en vrouw sluiten in ieder geval aan op de ontstaanstijd van het scenario, de jaren 60. De fraaie omgeving en de soms aan bijna aan Fawlty Towers herinnerende onbeholpen manier waarop Paul met zijn hotelgasten omspringt zijn aantrekkelijke randverschijnselen in deze zeer onderhoudende film, die adequaat op DVD gezet is.

L`enfer

Frankrijk 1994
Speelduur: 97 minuten