Waterfall Iguasçu - Doorzichtig en Open

René van Es | 31 maart 2005 | Waterfall Audio

Hoeveel durf moet je hebben als luidspreker ontwerper om een glazen vloerstaander op de markt te brengen? Veel volgens mij want glas associeren audiofielen al snel met hard, gekleurd en resonanties en vreemd genoeg niet met transparant, stijf en onbeweeglijk. Het Franse bedrijf Waterfall heeft de eer de eerste luidspreker uit te brengen waarvan de behuizing aan vijf van de zes kanten bestaat uit glas. Geen glas dat over een MDF behuizing is gelegd, nee de behuizing zelf is van glas. Een gedurfd ontwerp dat eerder doet denken aan design dan aan goed geluid. En dat is niet terecht. Het geluid staat zeker op hoog niveau.

Waterfall Iguasçu (c) Xingo (c) XingoWaterfall is in 1996 opgericht in noord Frankrijk als zelfstandig bedrijf dat uitsluitend luidsprekers maakt. Hoewel het idee van een glazen luidspreker al sinds 1993 leefde in de gedachten van ontwerper Cedric Aubriot duurde het tot 1999 voor de eerste exemplaren gereed waren voor productie en verkoop. Inmiddels is Waterfall verkrijgbaar in 17 landen waaronder de Benelux landen. Zelf zag ik ze voor het eerst tijdens een vakantie in Zuid Frankrijk waar ze ogenblikkelijk opvielen tussen alle ander conventionele kasten. Waterfall maakt gebruik van wat zijn noemen een "acoustic damping tube". Om de kast geheel transparant te houden is er dempingmateriaal aangebracht direct achter de woofer. Daarna "ziet" de unit een luchtkolom zonder demping. Aan de onderzijde van de kast zitten in de voet een tweetal openingen die dienst doen om het laag te ondersteunen door de unit te laten ademen.

Het is geen basreflex principe al zegt Waterfall dat, het is gewoon een opening, iets wat ik verder alleen ken van Harbeth. In de voet zit ook het cross-over en zijn de terminals voor single wire te vinden. Vernuftig is de wijze waarop de bedrading door de kast is gevoerd. Vier gespannen draden verbinden de units met het filter. Daarmee is de glazen kolom leeg op de draden en de twee units na.

Waterfall weet zich verzekerd van een aantal partners waaronder Triangle, een eveneens Franse luidsprekerfabrikant, die de 15" woofers levert voor de Krysta-Line waar de Iguasçu binnenvalt. De woofer valt direct op omdat er geen gebruik is gemaakt van een foam of rubber rand om de conus aan het frame te bevestigen maar van een papieren rand. Iets wat je haast niet meer ziet. De randen zijn als een harmonica gevouwen zodat de conus uit kan slaan. Het conusmateriaal zelf is kunststof met een dichte harde stofkap. Een tweede partner is Welcohm Technology die de Neodynium tweeters maakt met een titaniumconus (daar komt de aanduiding TWN om de hoek, TWeeter Neodynium).Welcohm levert volgens de website zelf ook luidsprekers onder de handelsnaam Atohm. Gezien de constructie van de kasten waag ik mij er niet aan units te verwijderen voor nader onderzoek.

Waterfall Iguasçu (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c

De angst te eindigen met losse onderdelen is te groot. Ik beperk mij tot het openmaken van de voet waarin het filter schuilt. Ook dat is niet goed te zien, behalve dat ik twee luchtspoelen kan onderscheiden, een polyester condensator en een weerstand. Volgens Waterfall heeft de Iguasçu een frequentie bereik van 55 Hz tot 20 kHz binnen +/- 3 dB. Een gevoeligheid van 89 dB bij 2,83 Volt op 1 meter wat bij de nominale impedantie van 4 Ohm effectief 86 dB is. Hij weegt 12 kilo wat niet eens zoveel is gezien het materiaal. De afmetingen zijn 215 x 215 x 855 mm exclusief de voet die wat groter is en pakweg 7 centimeter hoog. De Iguasçu kost 1690 euro per paar en is te combineren met andere Waterfall speakers tot multichannel systemen.


Opstelling


Een luidspreker vraag om muziek en dat krijgt hij via Crystal Cable Speak Reference dat is aangesloten op een Marsh Sound Design A200s/p2000b versterker combinatie. Analoog signaal komt van een Garrard 301 waarop een Pro-ject arm staat met Benz Micro element. Verder van een Magnum Dynalab tuner. Digitaal geweld komt uit een Marantz SA8400, een door Van Medevoort gemodificeerde SA-CD speler, en vanuit een Apogee Mini-dac waar een bitfabriek achter zit. Kabels zijn zoveel mogelijk van Crystal Cable en de stroomvoorziening is op maximaal niveau gebracht met een Kemp Balanced Source Isolator en een Kemp Powersource. Ter vergelijk dient een set Focal-JMLab Electra 927 Be vloerstaanders met een Electra SW900 subwoofer en Impulse IMP monitors op Alphason stands. De Focal`s een stuk duurder, de Impulse 300 euro goedkoper en bijna net zo duur als je de benodigde stands meetelt. Onder de recensie worden uiteraard weer alle types en merken opgesomd


Doorzicht

Een luidspreker kies je vanwege de weergavekwaliteit. Toch maak ik eerst een zijstapje naar het uiterlijk van de Iguasçu. Dat verdwijnt namelijk in het interieur. Zet de kast voor een plant en weg is hij. Slechts de twee units blijven opvallen en de voet. De rest neemt uiteraard de kleur en de achtergrond van het interieur aan. De extra versterkte baffle waar de draden achterlangs lopen kun je mooi of lelijk vinden, het is functioneel en maakt de kast sterker en minder gevoelig voor resonanties. Bezoekers vinden op een enkele uitzondering na het uiterlijk helemaal te gek en niemand maakt een opmerking over de afmeting. Daarmee is Waterfall mogelijk dé oplossing voor wie grotere speakers wil beluisteren maar niet zien. Blijft het vooroordeel dat "glas niet kan klinken" of juist klinkt en daarom snel naar het luisterdeel.

Waterfall Iguasçu (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c

Bij gebrek aan muziek van Philip Glass dat zo toepasselijk zou zijn grijp ik naar een totaal ander genre. Fado gezongen door Mariza op haar debut CD "Fado Em Mim". Ik heb geen enkel stuk Fado in huis, ken het niet van vakanties of concerten, maar ben gegrepen door de schoonheid van deze CD en de uitstekende opname kwaliteit. Waterfall zet de stem van Mariza rotsvast neer op één enkel punt voor mij. Op de juiste hoogte en voor de andere instrumenten. Niet zo goed als een monitor dat kan in de diepte maar wel bijna. Het stereobeeld is breed en reikt tot net buiten de speakers zelf. In eerste instantie lijkt de weergave saai maar al snel verandert saai in egaal en uitgewogen. Waterfall heeft er duidelijk niet voor gekozen aan de extremen van het frequentiebereik de weergave op te leuken met extra bas en hoog, maar richt zich zoals het een goede Fransman betaamt op het middengebied. Iets dat Focal vroeger ook deed maar wat men helaas vanwege de aantrekkende internationale verkopen heeft laten varen. Zoals Chinees eten is aangepast aan de Nederlandse smaakpapillen. Gelukkig heeft Waterfall wel dat mooie transparante midden waar juist stemmen zo boeien. En dat is gelijk een kwetsbaar stuk want het midden heeft last van wat kleuring. Niet opvallend veel, maar je kunt niet zeggen dat de Iguasçu echt neutraal is. Ach, welke speaker is dat wel en zeker in deze prijsklasse? De weergave naar onder loopt keurig recht en neiging tot bonken is ver te zoeken. Ook het hoog is beheerst en kent ondanks of juist dankzij de titanium dome geen scherpte. Voldoende body ook voor de snelle gitaar die Mariza begeleidt. En voor de cello die in het tweede nummer een tijdelijke hoofdrol heeft. De CD heeft als bonus een live registratie meegekregen waardoor studio en live vergelijkbaar zijn. Wat overkomt is de sfeer die de live opname meekrijgt en de wat ruwere stem van Mariza buiten de studio. Publiek zit rond de zangeres wat ik mij ook voorstel van een Fado optreden in Portugal. Detail geeft de Waterfall weer zoals je mag verwachten in de prijsklasse. Vergelijkbaar met de Impulse en achterlopend op mijn veel duurdere Focal systemen.


EDITORS' CHOICE