Klezmer - Kleztory & I Musici de Montréal o.l.v. Yuli Turovsky

Jan Luijsterburg | 20 mei 2004

Traditionele muziek op Chandos, een befaamd label voor klassieke muziek. Vreemd? In ieder geval is het een geslaagd geval van kruisbestuiving tussen een gespecialiseerd combo, Kleztory, en een gerenommeerd klassiek kamerorkest.

KlezmerHoewel een concertzaalvariant op de ruwe volksmuziek wordt het zeker niet te stroperig. Het orkest plaatst wat klassieke accenten en swingt als het moet als een zigeunerorkest. Het bruisende karakter van de muziek blijft helemaal overeind, want er wordt fantastisch en gedreven gemusiceerd op deze heerlijke SA-CD.

Van de oorspronkelijke cultuur van de Ashkenazi joden in Oost-Europa is weinig meer overgebleven. Klezmer was hun muziek, die tegen de verdrukking in eeuwenlang bleef bestaan. Instrumentale muziek was namelijk nagenoeg verboden door de geestelijken, en muzikanten stonden in laag aanzien. De sloebers reisden van bruiloft naar bruiloft, want dat was zo ongeveer de enige gelegenheid om hun klanken ten gehore te brengen. Het is muziek waarin de melancholie van eeuwenlange ellende gekoppeld wordt aan een haast wanhopige feestelijkheid, dansen op de vulkaan. Trieste feestmuziek dus, die tegenwoordig vooral in Amerika weer razend populair is. Dat is niet vreemd, want het is heerlijke, direct aansprekende muziek, vol drama en grote gevoelens, waarbij de tranen soms ongegeneerd stromen.

Belangrijkste instrumenten in de Klezmer zijn klarinet, accordeon en viool. Met name de jubelende klarinetklanken maken de muziek meteen herkenbaar. Begeleidende instrumenten in het Canadese combo Kleztory zijn bas en gitaar, en voor de gelegenheid is er ook een percussionist toegevoegd. De naam Kleztory associeer ik meteen met `kletsverhaal`, maar dat is onterecht, want de muziek is puur instrumentaal. Het gezelschap bestaat uit specialisten met zeer uiteenlopende muzikale achtergronden, die maken dat zij een gevarieerd scala aan Klezmer varianten kunnen brengen.

Voor deze prachtige SA-CD werden vijftien traditionele stukken bewerkt door Airat Ichmouratov, Henri Oppenheim en Elvira Misbakhova, respectievelijk klarinettist, accordeonist en violiste van het gezelschap. Dat er `premiere recordings` vermeld staat moet over de arrangementen met orkest gaan, want de melodieen zijn bekend van vele Klezmer verzamelingen.

Voor wie niet bekend is met de Klezmer muziek is deze CD een uitstekende gelegenheid om eens kennis te maken met een rijke muzikale cultuur. Het programma is zeer gevarieerd samengesteld, waarbij bruisend swingende feeststukken afgewisseld worden met meeslepende treurigheid. Grote gevoelens, bijna uit elkaar spattende temperamenten, duidelijk niet van de cultuur waar de klompendans uit voortgekomen is. Je hoort allerlei invloeden in de muziek terug, van Balkan volksmuziek, Russisch en klassiek aandoende melodieen. De toegankelijkheid wordt nog vergroot door de arrangementen en de meer dan uitstekende geluidskwaliteit. Kortom, een fantastisch plaatje, ernstig aan te raden.

15 tracks, 69:24
Distributie: Codaex

DSD opname, Hybride Super Audio CD