Armand van Helden-New York A Mix odyssey

Timo Schuurbiers | 06 mei 2004

Het zijn de eighties die weer helemaal terug lijken te komen. Qua kleding is het al niet om aan te zien(complete spijkerbroeken verdwijnen in veel te grote kaplaarzen). Soms heb ik hetzelfde gevoel met bepaalde muziek uit die tijd.

Armand van Helden - New York A Mix odysseyMaar dan is daar ineens een album van onze New Yorkse held Armand van Helden, waarin hij een brug probeert te slaan tussen House en muziek van 20 jaar terug. Is hij nu compleet de draad kwijt geraakt of lukt het Van Helden om met dit album geschiedenis te schijven?

Armand van Helden heeft zijn sporen als producer ruimschoots verdiend met o.a. de geremixte dancekraker van Tori Amos’  Professional Widow(1996), de classic The Witch Doctor, het swingende The Funk Phenomena en U Don’t Know Me. Vergeet ook zeker niet de-niet-te-versmaden DJ battle die hij helaas niet kon winnen van Fatboy Slim in 1999. Waar blijft de tijd?

Armand van Helden - New York A Mix odysseyDe CD begint met "Call Me" van Blondie, die de stelling: vrouwen worden mooier, naarmate ze ouder worden met de grond gelijk maakt. Daarvoor trouwens nog een korte uitleg waarom Armand deze CD heeft willen maken. Na Blondie knalt hij zijn huidige hit "Hear My Name" erin, wat samen met "Three Girl rumba", "Watching Cars Go By(Felix the Housecat)" en "MyMyMy" één van de betere nummers op deze CD is. Grappig, dat we weer eens kunnen genieten van Yazoo’s "Don’t Go", Ram Jam’s "Black Betty", "Talking In Your Sleep" van The Romantics en "Owner of a Lonely Heart" van Yes, maar Van Helden had er veel meer uit kunnen halen dan het uiteindelijke resultaat. Je zou je twijfels kunnen zetten bij de keuze inzake de jaren 80 nummers, want de beste nummers op deze CD zijn helaas niet uit die tijd afkomstig en dat is misschien wel de oorzaak, dat het idee/concept van dit album niet uit de verf komt. New York A Mix Odyssey is een aardig mix-house-album met wat muziek uit de ouwe doos, maar die de ‘doelstelling’ helaas niet waar heeft kunnen maken.

17 tracks: 72.58  min
Label: Southern Fried Records
Distributie: Sony