Is het mogelijk om voor 2000 euro een goed presterend hifi systeem te kopen? Dat is de uitdaging waaraan de Zweedse firma XTZ gehoor gaf. In de studio staan luidsprekers (99.36), de Class- A100D3 geïntegreerde versterker en de XTZ CD-100 cd-speler.
Zoals u waarschijnlijk begrijpt, zijn er diverse partijen die aan de verkoop van hifi hun inkomen ontlenen. Niets mis mee. Zo werkt in principe elke handelsbusiness. Elke schakel in de keten voegt waarde toe (zie het theoretisch model van Potter) en krijgt in ruil daarvoor een stukje van de opbrengst. Soms is die toevoeging van waarde discutabel. Wat moet je met een winkelier die alleen maar een kassabon uitschrijft?
Een goede winkelier biedt een uitgebreide keuze, kan een goede set samenstellen, biedt service en garantie, kent en volgt zijn klanten, investeert in volledige productlijnen, is dag en nacht bereikbaar, staat achter de producten maar geeft een eerlijk en genuanceerd advies en is een technische vakman/vrouw en specialist. Hier wordt waarde toegevoegd en dat mag beloond worden.
Niettemin staat de traditionele waardeketen, oftewel het distributiemodel, onder druk. Enerzijds door de komst van nieuwe verkoopvormen (internet, webshops) en anderzijds omdat een aantal winkels (en andere niveaus in de distributieketen) te weinig toegevoegde waarde meer hebben. Het is erg dom om daarover te gaan miauwen. Ten eerste verandert de wereld gewoon. We hebben ook geen gilden en gezellen meer en de draadomroep is verdwenen. Ook banken krijgen het moeilijk, want die hebben nauwelijks nog toegevoegde waarde voor klanten en bedrijven.