Debussy - La Mer, Jeux, Prélude à l`après-midi d`un faune

Jan Luijsterburg | 30 mei 2011

Het London Symphony Orchestra heeft op deze nieuwe uitgave op het eigen label LSO Live uit concerten in 2009 en 2010 een drietal bekende orkestwerken van Claude Debussy bijeen gebracht. Allen onder leiding van de nieuwe chefdirigent Valeri Gergjev.

Dat Gergjev en het LSO prima uit de voeten kunnen met het Frans impressionistische repertoire bewezen ze al met hun mooie SACD met de balletmuziek van Daphnis en Chloe en de Bolero. Uiterst verfijnde uitvoeringen van prachtige muziek, die een grote aandacht voor het subtiel variëren van tempo en dynamiek combineren met een maximale aandacht voor detaillering.

Er wordt in audiofiele kringen erg gemopperd over de akoestische kwaliteiten van de thuisbasis van het LSO, het Barbican Centre. Opnamen die daar gemaakt worden moeten het steevast ontgelden. Dit schijfje is een ultiem middel om criticasters de mond te snoeren, of ten minste om aan te tonen dat er in de zaal wel degelijk schitterende opnamen gemaakt kunnen worden.

Gergjev maakt er zeker geen Efteling sprookjesbos van, maar levert uitvoeringen die expressie koppelen aan een analytische speurtocht naar de essentie in deze unieke muziek. Het prachtige Prélude à l`après-midi d`un faune krijgt een verfijnde uitvoering, met een betoverend mooie fluitsolo. De oerkracht van de zee, La mer, krijgt nu en dan proporties van een tsunami, waarbij Gergjev het tempo soms flink laat zakken om de spanning op te voeren. In Jeux is de aanpak strak en gedisciplineerd, wat de geniale structuur van de muziek optimaal blootlegt.

Dit is schitterende muziek die in geen collectie mag ontbreken. Er zijn natuurlijk ongelooflijk veel uitvoeringen in de handel. Ik heb alle versies die ik in huis heb (dit is de zesde van La mer…) nog eens beluisterd, en kan niet anders dan concluderen dat deze niet alleen het mooist klinkt maar ook muzikaal geliefde andere uitvoeringen naar de kroon steekt.

Speelduur: 56:07
Hybride SACD: 5.0 en stereo / CD
Claude Debussy (1862-1918)