Penderecki - Violin Concerto No 1 / Horn Concerto Winterreise

Jan Luijsterburg | 21 september 2010

Twee concerten voor solo-instrument en orkest van Krzystztof Penderecki, onder directie van de componist. Het vioolconcert uit 1977 markeerde Penderecki’s afscheid van de avantgarde. De componist, die beroemd werd met zijn imposante klankclusters in bijvoorbeeld zijn Threnos voor de doden van Hiroshima, miste de persoonlijke gevoelsexpressie en mengde klassieke elementen in zijn eigen klankwereld.

Beide concerten vinden hun basis in biografische gebeurtenissen. Het vioolconcert ontstond bij wijze van spreken aan het sterfbed van Penderecki’s vader. Bijna drie kwartier intens dramatische muziek, modern in de vaak schrijnende dissonanten maar duidelijk verankerd in de romantische traditie van bijvoorbeeld Bruckner. Traag van tempo maar tegelijk complex en propvol. Een even overrompelende als fascinerende kluif.

Heel anders is het ruim dertig jaar later geschreven hoornconcert dat de titel Winterreise meekreeg. Geen verwijzing naar Schubert, maar wel naar een jeugdherinnering aan een winterse jachtpartij. Beetje obligaat natuurlijk om de hoorn als symbool voor de jacht te gebruiken, maar het stuk is er niet minder interessant om. Dat Penderecki een fervent natuurliefhebber is, hoor je bijna aan zijn muziek, vol verwijzingen naar de barokperiode. Veel lichter dan het vioolconcert, maar met een geweldig virtuoze solopartij, een aanwinst in het repertoire voor dit mooie instrument.

Zowel de solisten als de Sinfonia Cracovia spelen briljant in deze bepaald niet eenvoudige stukken. Authentieker dan onder leiding van de componist krijg je het niet, en zijn inmiddels gevorderde leeftijd weerhoudt hem er niet de vele emotionele climaxen in vooral het vioolconcert heftig aan te zetten. Het opnameteam van Channel Classics was er gelukkig bij en legde de uitvoeringen prachtig vast.

Speelduur: 59:23
Concerto for Violin and Orchestra (1977)
Concerto for Horn and Orchestra “Winterreise” (2008)