Een handje choro en een flinke scheut samba. Samengevoegd op een bedje van jazz en aangelengd met wat klassiek levert dat tezamen het zesentwintigste album van Tania Maria op. De Braziliaanse jazz zangeres en pianiste die aanvankelijk koos voor een juridische studie en daarmee bijna voorgoed verloren was voor de internationale muziekwereld.
Gelukkig koos ze bijtijds voor de muziek. Ze deed dat in een tijd waarin de bossa nova hoogtij vierde. Deze muziekstroom heeft haar werk dan ook duidelijk beïnvloed. Tegelijkertijd was ze in staat om ook daarin haar eigen lijn te volgen. Het resultaat is een prachtige mixture van Braziliaanse ritmen, jazz improvisaties en swing.
Foto: Tania Maria - It`s Only Love
Op deze nieuwe schijf – na Concord en Blue Note voor het eerst op het BHM label – laat ze zich begeleiden door één van de meest vernieuwende bigbands uit Duitsland; de Frankfurt Radio Bigband. Deze uit zeventien man bestaande HR bigband onder leiding van Jörg Achim Keller voegt aan het Tania Maria geluid de nodige eigenheid toe. Hierin klinken pop en wereldmuziek invloeden door die het totaal verrijken.
Wat minder vind ik de momenten waarop zij terugzakken tot een wat gezapige vorm van musiceren. Anderzijds zorgen deze rustpunten er wel voor dat het vurige, bruisende karakter dat de rest van de tijd de boventoon voert er nog meer uitspringt. Zelden hoorde ik een Duitse bigband op zo Braziliaanse wijze swingen. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders. Tenslotte voelen de mannen de hete adem in de nek van de op percussieve wijze op de toetsen hamerende Tania Maria. Dat doet ze al meteen in het openingsnummer ‘Confusion’. Titelnummer ‘It’s Only Love’ laat ze met haar karakteristieke stem Braziliaans zwoel klinken. Hierin geeft ze zich ook over aan het uit haar mond vertrouwd klinkende scatten en creeert ze tot tweemaal toe ruimte voor een lekkere saxofoon solo.
Het Duitse publiek dat op 9 februari 2007 aanwezig is in het Centralstation Darmstadt reageert enthousiast tijdens dit optreden hetgeen het ‘live’ gevoel tijdens het luisteren nog sterker maakt. ‘Chuleta’ is weer heerlijk uptempo met opnieuw het scatten als belangrijk onderdeel. Af en toe laat ze zich verleiden om in haar moedertaal te zingen zoals in ‘It’s all in my hands’ en dan begint meteen weer de zon te schijnen. Dan blijkt ook dat ze niet alleen op percussieve maar ook op lyrische wijze de toetsen kan beroeren. Ook al is dat dan maar voor even.
Op het moment dat ik de eerste tonen van ‘Tranquility’ hoor kan ik niet langer stil blijven zitten en even later sta ik dan ook voor de luidsprekers te swingen. Om tijdens wereldhit ‘Come With Me’ gewoon door te gaan. ‘Valeu’ is weer een stuk rustiger en omdat er niemand is om mee te ‘slijpen’ ga ik maar weer zitten. Genietend van die lekkere stem van deze ‘Grande Dame of Brazil’.’Dear Dee Vee’ is met zijn massief swingende koper en ritmische percussie weer zeer dansbaar en ook in afsluiter ‘Eruption’ houdt de stuwende Tania Maria er de vaart in. Een heerlijk album voor de liefhebber van Braziliaanse jazz/fusion.
Aanvullende informatie:
Foto: Tania Maria - It`s Only Love
Op deze nieuwe schijf – na Concord en Blue Note voor het eerst op het BHM label – laat ze zich begeleiden door één van de meest vernieuwende bigbands uit Duitsland; de Frankfurt Radio Bigband. Deze uit zeventien man bestaande HR bigband onder leiding van Jörg Achim Keller voegt aan het Tania Maria geluid de nodige eigenheid toe. Hierin klinken pop en wereldmuziek invloeden door die het totaal verrijken.
Wat minder vind ik de momenten waarop zij terugzakken tot een wat gezapige vorm van musiceren. Anderzijds zorgen deze rustpunten er wel voor dat het vurige, bruisende karakter dat de rest van de tijd de boventoon voert er nog meer uitspringt. Zelden hoorde ik een Duitse bigband op zo Braziliaanse wijze swingen. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders. Tenslotte voelen de mannen de hete adem in de nek van de op percussieve wijze op de toetsen hamerende Tania Maria. Dat doet ze al meteen in het openingsnummer ‘Confusion’. Titelnummer ‘It’s Only Love’ laat ze met haar karakteristieke stem Braziliaans zwoel klinken. Hierin geeft ze zich ook over aan het uit haar mond vertrouwd klinkende scatten en creeert ze tot tweemaal toe ruimte voor een lekkere saxofoon solo.
Het Duitse publiek dat op 9 februari 2007 aanwezig is in het Centralstation Darmstadt reageert enthousiast tijdens dit optreden hetgeen het ‘live’ gevoel tijdens het luisteren nog sterker maakt. ‘Chuleta’ is weer heerlijk uptempo met opnieuw het scatten als belangrijk onderdeel. Af en toe laat ze zich verleiden om in haar moedertaal te zingen zoals in ‘It’s all in my hands’ en dan begint meteen weer de zon te schijnen. Dan blijkt ook dat ze niet alleen op percussieve maar ook op lyrische wijze de toetsen kan beroeren. Ook al is dat dan maar voor even.
Op het moment dat ik de eerste tonen van ‘Tranquility’ hoor kan ik niet langer stil blijven zitten en even later sta ik dan ook voor de luidsprekers te swingen. Om tijdens wereldhit ‘Come With Me’ gewoon door te gaan. ‘Valeu’ is weer een stuk rustiger en omdat er niemand is om mee te ‘slijpen’ ga ik maar weer zitten. Genietend van die lekkere stem van deze ‘Grande Dame of Brazil’.’Dear Dee Vee’ is met zijn massief swingende koper en ritmische percussie weer zeer dansbaar en ook in afsluiter ‘Eruption’ houdt de stuwende Tania Maria er de vaart in. Een heerlijk album voor de liefhebber van Braziliaanse jazz/fusion.
Aanvullende informatie:
Categorie:Â Jazz
Beoordeling:Â vier sterrenÂ
Label:Â Â BHM
Speelduur:Â 59 minuten
Beoordeling:Â vier sterrenÂ
Label:Â Â BHM
Speelduur:Â 59 minuten