InAkustik – A Tasty Sound Collection

Eric de Boer | 17 april 2010

Zintuigen. Emotie. Overdracht. De mensen achter het Duitse InAkustik hebben naar een goede naam gezocht voor een nieuwe collectie verzamel-cd’s en kwamen al snel bij de combinatie van dranken en muziek. Met de briljante naam A Tasty Sound Collection zijn er sinds kort acht cd’s verkrijgbaar die de met een bepaalde drank geassocieerde gevoelens moeten uitdrukken.

We kregen van de importeur van het label InAkustik, beter bekend van audio en videobekabeling, vier van de acht cd’s toegestuurd om aan de spreekwoordelijke tand te voelen. Iedere cd heeft een mooie kartonnen hoes (sleeve) om de jewelcase en herbergt behalve diverse muziek ook nog eens leuke weetjes over de dranksoort waarmee het specifieke album werd gecompileerd. Grappig en innovatief!

Wine & Vocals

Wine & VocalsDeze verzamelaar is ideaal om te beluisteren onder het genot van een glas veredeld druivenvocht. De muziek is op elke track gericht op de vocalen, soms meerstemmig (Friend ’n Fellow) en soms strak geproduceerd met een zangduo (Michael Schenker & Gary Barden). Op het album staan enkele bekende songs en artiesten, met natuurlijk Sara K., Rebecca Pidgeon (die met hetzelfde nummer te vinden is op de jongste versie van Best Audiophile Voices) en een wel heel erg mooie live track van Chris Farlowe als afsluiter. Een heldere mix zorgt voor een wat ruimtelijk geluid.

12 tracks, speelduur 56:20 minuten

Whisky & Blues

Whisky & BluesAls prima begeleider voor een mooi glas single malt heeft InAkustik gekozen voor bluesmuziek. De tracks op deze verzamelaar zijn veelal op vocalen gericht met gitaar als ondersteuning. Geen uitspattingen á la Gary Moore, Stevie Ray Vaughan of de nieuwe bluesrock van Poppa Chubby, maar rustige tracks van Kenny Neal of Cadillac Blues Band. Met een enkele uitschieter naar ietsje meer tempo met bijvoorbeeld Marc Reese of de uit de Stray Cats afkomstige Lee Rocker. Ook deze opname is helder geproduceerd, maar ik mis wel wat fundament en dynamiek in de lagere regionen. Wat jammer is, daar blues dit juist wel nodig heeft. Qua muziek mijn favoriet.

11 tracks, speelduur 56:37 minuten

Coffee & Latin

Coffee & LatinIetsje meer dynamiek kent het album Coffee & Latin. Deze drank kent – mede door zijn afkomst - al langer een verbintenis met warmte en warme landen. Dus is er gekozen voor Latin. Bekende klanken als Chan Chan (The Sons Of Buena Vista), Morena (Fania All-Stars) en natuurlijk Mas Que Nada (Los Angeles Guitar Quintet) klinken op verfrissende wijze uit mijn luidsprekers. Of een Braziliaanse versie van The Girl from Ipanema (Garota De Ipanema) die door Ana Caram op een Bebel Gilberto-achtige wijze wordt vertolkt. En natuurlijk met de verfijnde gitaarklanken van latinvirtuoos Al Di Meola, die zijn sporen al lang heeft verdiend. Warme klanken die rustig maken.

11 tracks, speelduur 54:25 minuten

Tea & Tones

Tea & TonesVeel theedrinkers bemerken een rust die de drank (en het ritueel van het bereiden ervan) met zich meebrengt. Dezelfde rust klinkt voort uit het puur instumentale Tea & Tones. Van de licht orkestrale werken van Friedemann, het gitaarspel van Kagermann en Christian Straube tot de harpsnaren van Oppermann, de hele cd straalt rust uit. Prima als achtergrondmuziek, minder boeiend om specifiek te gaan beluisteren. Niet geheel mijn cup of tea, om maar even in de stijl van InAkustik te blijven, maar wel rustgevend.

11 tracks, 57:12 minuten

Alle acht albums zijn te vinden op de site van het label: http://www.in-akustik.com/sound-collection en zijn daar ook te beluisteren. Ze zijn te bestellen bij Muziek.nl door op de afbeelding te klikken. Voor de echte liefhebbers hebben de makers van deze compilaties ook nog eens wat leuke recepten bijgevoegd, natuurlijk toegespitst op de drank van het betreffende album. A Tasty Sound Collection biedt voor ieder wat wils! Een idee; geef eens een cd van deze collectie weg als verjaardagscadeau samen met de drank waarover het gaat. Succes verzekerd!