Paulien van Schaik en Hein Van de Geyn – Tenderly

Eric de Boer | 25 maart 2010

Zo heel af en toe hoor je muziek die volledig nieuw voor je is en je meteen pakt. Dit had ik met de cd Tenderly, een meesterlijk luisteralbum waarin je wordt meegevoerd door een combinatie van niet meer dan zang en een instrument.

Paulien van Schaik en Hein Van de Geyn – Tenderly Toen Tenderly in 2000 voor het eerst op de markt kwam was het album al snel uitverkocht. Gelukkig heeft Challenge Records ervoor gekozen om Tenderly een tweede leven te gunnen en hebben ze het album ongewijzigd opnieuw in productie genomen. Let wel; geen geremasterde versie of extra’s die zijn toegevoegd om er voor te zorgen dat eigenaren van het eerste uur hun geld een tweede maal moeten spenderen, maar een echte tweede druk. Heeft u het album al in bezit, dan vertel ik u dus niets nieuws.

Maar voor diegenen die van (vocale) jazz kunnen genieten en ook nog eens hoge eisen stellen aan de kwaliteit van de opname, kan dit album wel eens de (audiofiele) ontdekking van het decennium zijn, zij het met terugwerkende kracht. Want zowel de geboden muziek als de opnamekwaliteit zijn van uitermate hoog niveau. Beide (meermaals bekroonde) artiesten hebben tijdens de uitvoering van dit concert - Tenderly is een live registratie – duidelijk baat bij hun jarenlange ervaring.

De setting van het concert is vrij elegant te noemen, de opname vond plaats in Van de Geyn`s eigen kleine concertruimte, met plaats voor pak en beet veertig man publiek. Intiemer kan het bijna niet. De combinatie van de door Van de Geyn gespeelde bas en de door Paulien van Schaik verzorgde vocalen, werkt al even warm door. Het uiteindelijke afmixen was in handen van Chris Weeda, die volgens het bijschrift enkel wat gepolijst heeft en het origineel volledig in zijn waarde heeft gelaten. Vervolgens ontstaat er een klein podium, met Paulien aan de ene kant en Hein aan de andere kant, elkaar in het midden rakend.

De dertien rustige tracks op het album (soms omgeven door wat klinkende wijnglazen op de achtergrond) zijn waarlijk meesterlijk vertolkt door het duo. Het spel van Hein is boeiend en blijft dit tijdens het hele concert. Hierbij past de spannende zangstem van Paulien van Schaik perfect, de twee dragen elkaar naar een hoger niveau. De tijdloze songs als You’ve Changed, Cry Me A River of But Not For Me zijn een herkenbaar feest voor de doorgewinterde jazzliefhebber, maar deze uitvoering is eigenzinnig en mooi.

Dat deze twee artiesten elkaar in de muziek hebben gevonden is een geschenk voor menig luisteraar. Er kwamen later nog meer albums en optredens voort uit de collaboratie tussen Van de Geyn en Van Schaik, al dan niet ondersteund door andere musici. Tenderly is in ieder geval verplichte kost voor luisteraars van Patricia Barber, Diana Krall, Jacintha en aanverwante artiesten.

Label: Challenge Records
Speelduur: 47:27 minuten