David McAlmont & Michael Nyman- The Glare

Leo Wubbolt | 28 januari 2010

Het is in feite een gebrek aan succes dat aan het eind van de vorige eeuw David McAlmont en ex-Suede gitarist Bernard Butler bij elkaar brengt. Het duo produceert slechts een redelijk succesvol album plus een plaat met left-overs alvorens Butler besluit met een andere Suede dissident (Brett Anderson) in zee te gaan.

Mc Almont NymanGelukkig voor McAlmont liet een nieuw muzikaal partnerschap niet lang op zich wachten. Michael Nyman diende zich aan en het resultaat is The Glare, een bijzondere combinatie van het strijkerorkest dat de Michael Nyman Band heet en de buigzame stem van David McAlmont. De staat van dienst van Michael Nyman is lang en veelzijdig. Brian Eno komt de eer toe hem uit de anonimiteit te halen voor zijn Discreet Music project in het midden van de jaren 70. Eno had zich erop toegelegd de ambient muziek bij een groter publiek bekend te maken en offreerde het publiek een aantal artiesten zoals Nyman, Gavin Bryars, John Cage en David Toop. Later gebruikte met name Peter Greenaway de muziek van Nyman voor een aantal van zijn films zoals The Draughtsman’s Contract; The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover en Prospero’s Books.

Op The Glare gebruikt het duo een aantal krantenartikelen en gebeurtenissen uit de wereld als thema. Zo is er aandacht voor de Britain’s Got Talent sensatie Susan Boyle in het titelnummer, waarin McAlmont, verantwoordelijk voor de teksten, observeert: `I`ve done what you suggested and the world has paid attention, but I’m still alone’.

De muziek op de CD maakt duidelijk dat het de oude rot Nyman is die de touwtjes in handen heeft bij deze opnamen. Hij maakt daarbij dankbaar gebruik van de jeugdige inbreng van McAlmont, die hij via Facebook uitnodigde voor een eventuele samenwerking. Diens soepele soulvolle stem past wonderwel bij de barokke composities van de oude meester, wiens geluid zeer herkenbaar is, als je bekend bent met zijn oudere werk.

Herhaling van thema’s, steeds terugkerende loopjes van de vioolpartijen; het klinkt vertrouwd en op zijn Nymans, vooral in Songs for Tony met de klarinet en fluit. Hij excelleert op de piano in het prachtig gezongen In Laos, dat onderdeel is van de suite die de naam The Glare draagt. Het 17 min. lange Songs for Tony is van Nyman alleen; het dateert uit 1993 en is een eerbetoon aan vriend en manager Tony Simons, destijds aan kanker overleden. Het is een mooi gespeeld instrumentaal requiem. Een deel van het stuk werd al eerder gebruikt in de film The Piano, van Jane Campion.

De CD is uitgekomen op Michael’s eigen label; MN Records. Wie een audiofiele opname verwacht, komt bedrogen uit. Er hangt een deken van mist over het geluid heen en de opname mist helderheid en sprankeling.

McAlmont & Nyman- The Glare.
MNRCD 116 2009.
Tijd: 55 min.