Neil Diamond - Hot August Night / NYC

Eric de Boer | 10 september 2009

“Did you actually pay for these seats?” zegt een 68-jarige Neil Diamond tegen de duizenden fans die speciaal voor zijn Hot August Night wereldtournee naar het Madison Square Garden zijn gekomen. Typerend voor de humor van de krasse artiest, die het zich zeker kan veroorloven om deze humor te gebruiken. Een bloemlezing uit een carrière, uitgevoerd op dubbel-cd, is nu verkrijgbaar.

Neil Diamond - Hot August Night / NYCHot August Night, dat ken ik toch ergens van? Jazeker, deze tour heeft de naam van zijn grootste succes annex zijn grote doorbraak uit 1972 meegekregen. En niet voor niets! Diamond, die al sinds 1958 aan het schrijven en musiceren is, was en bleef trouw aan zijn eigen stem, zijn eigen sound en zijn excentrieke manieren. Met bijna honderd optredens in 2008 en 2009 laat Neil horen dat zijn muziek leeft. Zesendertig jaar na de hete nacht in augustus vanuit het Greek Theater in Los Angeles herleven oude tijden.

Voor wie er niet bij kon zijn –de tour startte trouwens in Rotterdam- biedt deze cd een prima uitkomst. Startend met Holly Holy, zowaar ondersteund door een blazerssectie laat Neil Diamond horen dat hoewel zijn uiterlijk door de jaren is getekend, zijn stem op geen enkele wijze heeft moeten inboeten aan kracht ten opzichte van zijn jongere jaren. Complimenten lijken me hier erg op zijn plaats! Diamond, die erom bekend staat zijn eigen orkest en begeleiding op het podium wel eens te negeren, laat hen op deze tournee trouwens goed horen en geeft ze de kans om ook te schitteren op het podium naast de meester zelf.

Wat kan je dan verwachten van een dergelijk concert? Simpel, naast alle hits, die overigens door de duizenden fans hartverwarmend worden ontvangen en zelfs luidkeels meegezongen, is het vooral de charismatische Diamond die de show steelt. Neil zingt, swingt, trekt emoties open, leidt en predikt zijn verhaal aan zijn fans. Op een heel erg meeslepende manier. Knap en ontzettend prettig om te horen. De vele hits komen aan bod, om een paar te noemen die er tussenuit springen; natuurlijk Sweet Caroline, Pretty Amazing Grace (met Latijns-Amerikaans tintje) I am… I Said, Cracklin’ Rosie, een weergaloos uitgevoerd Hell Yeah en natuurlijk Solitary Man komen aan bod. Er is hooguit één track die ik mis, te weten September Morn.

Hot August Night/ NYC is hoe dan ook een must have voor fans van Diamond. De dubbelaar staat garant voor een leuke luisterervaring en hoewel de perfectie voor Neil Diamond redelijk hoog in het vaandel staat, klinkt het concert, aangevuld met drie bonustracks ongekunsteld en prettig. Jammer alleen, dat de productie wat weinig lage tonen herbergt en daardoor ietsje vlakker klinkt dan volgens mij de bedoeling is geweest. Voor de rest een aanrader!

Label: Sony Music
Speelduur: CD1 78:14 minuten CD2 51:40 minuten