Jacob Obrecht - Missa de Sancto Donatiano - Cappella Pratensis

Jan Luijsterburg | 10 september 2009

Muziek is een vluchtig medium. Het klinkt, op een bepaald moment in tijd en ruimte, en is daarna weer weg. Manieren zoeken om de verdwenen klanken te kunnen reproduceren is niet nieuw. Zo keren we met deze CD terug naar de Sint Jacobskerk in Brugge anno 14 oktober 1487, toen daar een mis ter nagedachtenis aan bonthandelaar Donaes de Moor plaatsvond met speciaal voor de gelegenheid geschreven muziek van Jacob Obrecht.

Jacob Obrecht - Missa de Sancto Donatiano - Cappella PratensisDe reconstructie beperkt zich niet tot de muziek, uitgevoerd door het gezelschap Cappella Pratensis, gespecialiseerd in polyfone vocale muziek uit de lage landen uit de 15e en 16e eeuw. Naast een CD met de mis bevat deze uitgave namelijk ook een gefilmde reconstructie van de mis. Deze tijdreis van ruim vijfhonderd jaar is het resultaat van gedegen studie. Een toelichting is onontbeerlijk om het luisteren van een context te voorzien.

Meestal wordt daarmee het CD-boekje gevuld, maar hier worden de mogelijkheden van de DVD benut. In een gesprek legt de Amerikaanse musicologe Jennifer Boxam alles uit over de late middeleeuwen in de lage landen, in het bijzonder de religieuze muziekcultuur, de Gentse kapelmeester, zanger en componist Jacob Obrecht en natuurlijk de mis op de naamsdag van Sint Donaas. De beelden van de sprekende hoofden worden afgewisseld met mooie plaatjes van de historische stad Brugge.

Doel van het project is de cultuur van de late middeleeuwen tot leven brengen, zo historisch correct mogelijk. Op de moderne consument zullen de verheven blikken van de zichzelf dirigerende zangers wellicht een wat wereldvreemde indruk maken, en ook de in de nabijheid van een camera zeer ongemakkelijk kijkende Boxam is bepaald niet de gemiddelde populaire televisiepersoon.

Voor de vele toeristen die in historische steden als Brugge genieten van de talrijke kunstwerken die bewaard zijn gebleven zou het een aanzienlijke verrijking betekenen om naast het visuele erfgoed ook kennis te maken met de auditieve kant van de historische bloeitijd. Deze met veel liefde en toewijding gemaakte schijfjes zijn daartoe, ondersteund door een bijzonder informatieve website (www.obrechtmass.com), het middel bij uitstek.

CD: speelduur 63:13
DVD: speelduur 118 minuten, beeld 16:9 (anamorf)
Label: Fineline