Alison Krauss – Essential

Eric de Boer | 27 augustus 2009

Als je aan de muziekstijl Bluegrass denkt, zal bij menigeen de naam Alison Krauss als synoniem opduiken. Deze zangeres annex vioolspeler heeft erg veel voor het genre betekend, en doet dit nog steeds. Reden voor Decca om een ‘best of’ uit te brengen, genaamd Essential.

Krauss heeft bij het grote publiek vooral enige bekendheid verworven met haar bijdragen aan de soundtrack van de briljante film O Brother, Where Art Thou? Maar ook menig audiofiel hart gaat kloppen bij het horen van haar naam en vooral vanwege de prima opnamekwaliteit van bijvoorbeeld Live en haar collaboratie met Robert Plant; Raising Sand.

In ieder geval heeft het succes Alison geen windeieren gelegd, zo werd ze in totaal met maar liefst 26 Grammy Awards bekroond. Niet gek, aangezien ze ‘maar’ dertien albums heeft gemaakt… Maar ook logisch, Krauss nam haar eerste vioolles op vijfjarige leeftijd, deed op haar achtste al mee met talentenjachten en werd al op haar dertiende bekroond met de titel ‘meest veelbelovende vioolspeler in het midwesten van Amerika’. Tijdens de vele festivals leerde ze toen ook al alle leden van haar band Union Station kennen. Het was nog geen jaar later, op haar veertiende (!), dat Alison haar debuutalbum uit zou brengen.

De veertien tracks die op Essential staan vertegenwoordigen in meer of mindere mate de laatste twee decennia uit haar carrière. Alle tracks met hetzelfde zoetgevooisde geluid van Allison’s stem. Leuk zijn ook de op originele manier uitgevoerde covers van de tracks Baby, Now That I’ve Found You en When You Say Nothing At All. Ook de track Sister Rosetta Goes Before Us geeft haar veelzijdigheid weer, afwijkend van de traditionele Bluegrass-stijlen. Verder kent het album vrolijke Mid-West noten (Sawing On The Strings, So Long, So Strong) rustiger tonen (Let Me Touch You For Awhile, Empty Hearts) en veel diversiteit.

Met Essential biedt Decca prima inzicht in de kunsten van Alison Krauss, veelal samen met haar Union Station. Bezitters van meerdere albums van haar vinden niets nieuws, behalve een prettige compilatie. Kent u Alison Krauss niet? Dan is deze verzamelaar een prima manier om eens prettig kennis te maken met één van ’s werelds grootste artiesten. Wellicht hongert u naar meer…

Label: Decca/ Rounder
Totale speelduur: 51:06 minuten