REVIEWRotel

Rotel 15-serie cd-speler en versterker

Rene Smit | 03 september 2009 | Fotografie Rene Smit | Rotel

Rotel is een merk dat sinds jaar en dag aan de weg timmert in audioland. Het merk heeft een naam hoog te houden waar het gaat om een uitstekende prijs- kwaliteitsverhouding. Net als bijvoorbeeld bij een merk als NAD wordt dat bereikt door in Japan of Europa te ontwerpen en de uiteindelijke productie te laten plaatsvinden in het Verre Oosten. Onderwerpen van deze test zijn de splinternieuwe RCD1520 cd-speler en RA1520 versterker. Met beide apparaten wil Rotel een statement neerzetten in de sub 1000 Euro prijscategorie.

Er zijn veel kapers op de kust, het al eerder genoemde NAD en bijvoorbeeld een merk als Cambridge timmert ook behoorlijk aan de weg in dit prijssegment. Hoewel het leuk is om als recensent cost no object producten te beluisteren zal het gros van de lezers toch meer geïnteresseerd zijn in betaalbare apparatuur. Niet zelden wordt je als recensent verrast door de hoge weergavekwaliteit van dit soort versterkers en spelers. De twee afgeleverde dozen zijn zwaarder dan je op basis van het formaat zou verwachten, dat wekt al vertrouwen. Bij het uit pakken komen er twee fraai ogende apparaten te voorschijn. Afgewerkt met een geborsteld aluminium front met daarin de merknaam gegraveerd in plaats van gedrukt. In combinatie met de zilverkleurige afgeronde hoeken hebben de versterker en cd-speler een chique uitstraling. Veel hoger geprijsde apparaten kunnen er een voorbeeld aan nemen. Laten we de producten eens afzonderlijk onder de loep nemen.

RCD1520

Het eerste wat opvalt aan de speler is het ontbreken van een cd-lade. De RCD1520 is voorzien van een slot loading mechanisme, iets wat je tegenwoordig vaker tegenkomt. Recht boven het slot is de display te vinden. Die is goed afleesbaar, ook op een wat grotere afstand, jammer genoeg uitgevoerd met groene verlichting terwijl de overige verlichting van zowel cd-speler als versterker is uitgevoerd in blauw. Alle functies waarover de speler beschikt zijn via de diverse toetsen op het front te activeren, daarnaast wordt een uitgebreide afstandsbediening meegeleverd. Handige feature is dat de belangrijkste knoppen op de a/b uitgevoerd zijn in een soort glow in the dark materiaal, dit geld overigens ook voor de a/b van de versterker.

De achterzijde van de speler voorziet in een set analoge vergulde cinch aansluitingen en een coaxiale digitale uitgang. Voor het omzetten van het signaal van digitaal naar analoog maakt Rotel voor het eerst gebruik van Wolfson DAC’s. Een grote naam op dit gebied, ook andere bekende (high-end) merken maken er gebruik van. Alleen daar waar het echt niet anders kan maakt Rotel in de RCD1520 gebruik van SMD techniek. Alle overige gebruikte componenten zijn geselecteerd op basis van gehoormatige prestaties. Sommige dingen zijn bij het oude gebleven zoals een grote toroidal voeding waar Rotel al jaren met succes gebruik van maakt. Kortom een op papier goede mix van beproefde techniek en state of the art technologie.