Chick Corea & Gary Burton - The New Crystal Silence

Jan de Jeu | 30 juli 2009

Kenners denken bij deze titel direct aan Crystal Silence, het eerste studio album van pianist Chick Corea en vibrafonist Gary Burton dat meer dan dertig jaar geleden verscheen op het Duitse kwaliteitslabel ECM. Het was de eerste weerslag van een samenwerking die in 1972 geheel toevallig ontstond toen de organisator van een jazzfestival in Duitsland hen vroeg om ter afsluiting deel te nemen aan een gezamenlijke jamsessie.

Chick Corea & Gary Burton - The New Crystal SilenceSindsdien spelen beide heren, die ook onafhankelijk van elkaar kunnen bogen op een succesvolle carrière, met enige regelmaat samen. Ter gelegenheid van die langdurige en vruchtbare samenwerking is The New Crystal Silence verschenen dat inmiddels al een Grammy Award kreeg voor Best Instrumental Jazz Album. Hoewel de titel duidelijk verwijst naar de eerste schijf komen er op deze dubbel CD maar twee nummers voor die ook op de originele release stonden; Crystal Silence en Señor Mouse.

Het titelnummer heeft een plek gevonden op de eerste CD en is in mei 2007 opgenomen in The Sydney Concert House Opera Hall. Deze versie is echter niet te vergelijken met het origineel omdat voor het uitvoeren van de vijf Corea composities op deze disc de hulp ingeroepen is van het Sydney Symphony orchestra. Daardoor zijn de melodieen ditmaal ingebed in een orkestrale structuur die gekenmerkt wordt door breed uitwaaierende strijkers en rijk klinkende koperen en houten blaasinstrumenten. In die structuur bevinden zich de eilandjes van rust waarin de beide solisten alleen of samen excelleren. De arrangementen zijn van de hand van Tim Garland die, als lid van Corea’s begeleidingsband, veel ervaring heeft met het werk van de componist.

Señor Mouse is terug te vinden op CD 2 en is in juli 2007 live opgenomen in Tenerife op de Canarische Eilanden. De rest van de CD is in diezelfde maand opgenomen in Bjornsonhuset tijdens het jazzfestival in Molde, Noorwegen. Op deze CD gaat het weer uitsluitend om het vertrouwde samenspel van het duo Corea & Burton die naast vijf Corea composities ook drie standards ten gehore brengen. Daaronder Waltz For Debby van Bill Evans en I Love You Porgy van George & Ira Gershwin. Beide CD’s worden afgesloten door de compositie La Fiesta waardoor de verschillen tussen de beide interpretaties mooi tot uiting komen. De orkestrale uitvoering van CD 1 met het majestueuze en imposante klanktapijt dat om de solisten heen geweven wordt tegenover CD 2 met slechts die twee solisten. Die niet alleen hun eigen instrument maar ook dat van de ander dermate goed kennen en aanvoelen dat zij ze kunnen laten klinken als twee ademende, levende, op elkaar reagerende organische wezens. Iets wat nog eens benadrukt wordt door de close miked opname.

Format: 2 x CD
Label: Concord Records
Internet: