Cesaria Evora - Radio Mindelo, Early Recordings

Jan de Jeu | 19 maart 2009

Circa twintig jaar geleden werkte ik samen met een tweetal in Cabo Verde geboren dames en zij introduceerden mij in de muziek van hun land. Ze lieten me de muziek van de in hun ogen grootste vertegenwoordigster van het melancholieke Kaapverdiaanse lied horen; Cesaria Evora, de altijd op blote voeten optredende zangeres.

Cesaria Evora - Radio Mindelo, Early RecordingsIn die periode woonde ik mijn eerste Cesaria Evora concert bij. In een verder uitsluitend met uitzinnig enthousiaste Kaapverdianen gevulde Grote Zaal van de Rotterdamse Doelen voelden mijn echtgenote en ik ons heel even vreemdelingen in eigen stad. Maar al snel werden we opgenomen in het collectieve enthousiasme en bewogen wij ons net als ieder ander dansend door de zaal. Tegenwoordig bestaat het publiek van Cesaria niet langer uitsluitend uit haar in Nederland wonende (ex)landgenoten. Ook de yuppen hebben haar ontdekt. Helaas, ben ik geneigd te zeggen. Cesaria is onderdeel van een cultuur die het best onaangetast kan blijven. En dat is tegelijkertijd wat me zo aanspreekt in deze CD. Hier klinkt haar stem zoals die opgenomen is in het begin van haar carrière. Toen zij nog op blote voeten liep omdat zij domweg geen geld had om fatsoenlijk schoeisel aan te schaffen.

Deze CD neemt me mee naar het pure begin van deze zangeres die op haar vijftiende ontdekt werd door musicus en songwriter Gregorio Gonçalves (Ti Goy). Tien van de tweeentwintig songs zijn van zijn hand en allen zijn ze opgenomen in het begin van de zestiger jaren toen Cesaria begin twintig was. Het is heel bijzonder om deze zo vertrouwde stem in een jongere uitvoering te horen. Alle karakteristieken zijn al aanwezig maar hier klinkt ze een stuk frisser, jonger en minder vermoeid. En hoewel ik eigenlijk vind dat haar huidige gerijpte, door het leven getekende stem beter past bij de melancholieke strekking van haar muziek is het een prachtige aanvulling op de CD’s die al in mijn kast staan. Niet in de laatste plaats vanwege het uitgebreide, fraai verzorgde booklet dat het schijfje vergezelt. Met daarin veel foto’s en achtergrondinformatie. De eenvoudige opnames van de stem begeleid door een enkele gitaar of cavaquinho, afkomstig van meerdere in het boekje genoemde bronnen, zijn klankmatig niet optimaal. Ze onderstrepen echter wel de authenticiteit en ik neem ze graag voor lief.

Format: CD 582202
Label: Lusafrica
Distributie: Coast to Coast