The Bassface Swing Trio - Plays Gershwin

Jan de Jeu | 14 augustus 2008

Nadat bassist Jean-Philippe Wadle en de in heel Europa als swingpianist vermaarde Thilo Wagner elkaar eerder bij een concert hadden leren kennen, richt Wadle in september 2003 het trio op. Derde naam in het driemanschap dat elkaar gevonden heeft op de gedeelde liefde voor de uit de twintiger jaren afkomstige swing muziek is bigband drummer Florian Hermann. Deze muzieksoort komt het best over gedurende een live optreden en de eerste CD heette dan ook heel toepasselijk ‘Straight Live’. Deze tweede CD is een heel bijzondere. Niet zozeer vanwege de muziekkeus.Tenslotte ligt de naam Gershwin nogal voor de hand wanneer je gaat zoeken naar Amerikaanse swing uit het begin van de vorige eeuw. Het is de opname die dit album bijzonder maakt.

In een variatie op de traditie van legendarische direct-to-disc opgenomen albums van platenlabels als Sheffield Labs, is op 13 januari 2007 in de studio van Stockfisch Records middels direct-to-disc cutting een opname gemaakt die zich van het begin tot het eind afspeelde in het analoge domein. Tijdens het ongeveer twintig minuten durende optreden van het Bassface Swing Trio werd op hetzelfde moment de matrijs gesneden waarvan in een later stadium de gelimiteerde vinylversie geperst werd. Tegelijkertijd werd daarnaast hetzelfde analoge signaal geconverteerd naar het DSD formaat en naar het conventionele PCM formaat teneinde van het optreden een hybride SACD uit te kunnen brengen.

De vinylversie is nog maar moeilijk te krijgen maar de door mij beluisterde SACD is volop leverbaar. Ook op de digitale versie van het album komt de typische geladen live sfeer en het energierijke dynamische karakter van het album onverkort over. Tijdens het beluisteren van de zes songs blijkt dat de heren niet alleen uitstekend op elkaar ingespeeld zijn maar dat het drietal ook overduidelijk met veel plezier musiceert. Van opener ‘Oh, Lady Be Good’ tot afsluiter ‘I Got Rhythm’. De uitvoering is traditioneel in de zin dat het hier niet om nieuwe interpretaties gaat. Wat tevens inhoudt dat het heerlijk vertrouwd en dansbaar klinkt. Ik heb gelukkig een grote luisterruimte.

Format:  Hybride SACD SFR 357.4045.2
Label:   Stockfisch Records