4 maanden, 3 weken en 2 dagen

Jan Luijsterburg | 17 juli 2008

Een van de beste en meest bekroonde films van vorig jaar, het aangrijpende verhaal van een willekeurige abortus in het Roemenie van Ceaucescu, kreeg een waardige DVD-release. Een schijfje met de film en een aantal interessante extra’s, en daarbij nog een tweede DVD met de televisiedocumentaire Children of the Decree over de consequenties van het geboortebeleid van de voormalige dictator.

4 maanden, 3 weken en 2 dagenDe geschiedenis van Decreet 770, afgekondigd in 1966, bedoeld om van Roemenie een groot land met een enorme bevolking te maken, biedt een mooie achtergrond voor de film van Cristian Mungiu.

Aanleiding voor 4 luni, 3 saptamini si 2 zile was een waar gebeurd verhaal dat de filmmaker ooit ter ore kwam en hem zeer aangreep. Ook hij maakte deel uit van een wereld waarin vrijwel ieder kind ongewenst leek, alleen maar ontsnapt aan een illegale, voor alle betrokkenen levensgevaarlijke abortus.

De film beslaat een etmaal uit het leven van twee vriendinnen. Gabina is zwanger. De titel verklapt hoe lang ze dat al is, zelf doet ze er liever vaag over. Vriendin Otila besluit de onzekere en behoorlijk onhandige Gabina te helpen. Een aborteur wordt gevonden, een hotelkamer gehuurd. De verdere condities, inclusief de vergoeding, worden geheel door deze ‘meneer Bebe’ bepaald.

4 maanden ontleent zijn kracht aan een perfecte vorm en dito acteren. Mungiu kiest voor een statische camera en extreem lange shots. Je wordt hierdoor als kijker deelgenoot van de grauwe, grimmige situatie; het effect is ongekend realistisch. De handelingen vinden niet zelden buiten beeld plaats. Zo wordt het beeld bijvoorbeeld langdurig op Otila gefixeerd als ze meteen na de abortus niet onder een verplicht bezoek aan haar vriend en zijn familie uit kan komen. Totaal vervreemd van haar omgeving zit op de bank tussen een buiten beeld gezellig keuvelende omgeving. Je wordt dan als kijker helemaal één met Otila’s paniek, er van overtuigd dat het met Gabina fataal misgelopen is. Een beklemmend, tergend lang opgerekt suspense-effect dat door weinig thrillers of horrorfilms overtroffen wordt.

4 maanden, drie weken, 2 dagen

Met een uitvoerige toelichting van de regisseur, een kort gesprek met de cameraman en een verslag van de tournee van een Duitse mobiele bioscoop door Roemenie, een land waarin vrijwel geen bioscopen bestaan, biedt deze DVD een stel interessante extra’s. Ook de niet gebruikte scènes, waaronder twee alternatieve takes van de slotscène, zijn zeer de moeite waard, omdat ze een beeld geven van de manier waarop de regisseur zijn keuzes maakte.

Roemenie, 2007
Speelduur: 113 minuten
Regie en scenario: Cristian Mungiu