Sinikka Langeland - Starflower

Jan Luijsterburg | 29 november 2007

Op haar eerste CD voor ECM confronteert de Noorse folkzangeres en kantele speelster Sinikka Langeland haar eigen, in eeuwenoude traditie verankerde stijl met poezie en jazz. Daarmee maakt ze het zichzelf en de luisteraar nu en dan lastig, maar deze kruisbestuiving tussen culturen is een interessante.

Sinikka Langeland - StarflowerDe kantele is een van oorsprong Fins instrument, een soort horizontaal neergelegde harp, daarom tafelharp genoemd, een variant van de citer. Traditionele vormen hebben vijf snaren, maar Langeland gebruikt een concertversie met 39 snaren en een bereik van vijf octaven. Dat geeft een prachtig geluid.

De teksten op het album zijn allen afkomstig van de dichter Hans Børli (1918-1989). Hoewel deze man de kost verdiende als houthakker maakt de ritmiek van zijn woorden het niet altijd gemakkelijk er liedjes van te maken. Dat maakt de melodielijnen vaak noodgedwongen extra grillig. De woorden zijn in het begeleidend boekje vertaald in het Engels, maar daarmee zijn ze nog niet gemakkelijk te doorgronden.

Noorwegen heeft een rijke muziektraditie in vele genres. Naast folklore, rock, metal en ambient is er een sterke jazztraditie. Wellicht maken de duistere winters de mensen extra ontvankelijk voor muziek, want de genres lopen in het noorden soepeltjes in elkaar over. Langeland werkt bijvoorbeeld al heel lang samen met jazzmuzikanten. Het kwartet dat haar op dit album begeleid bestaat uit Arve Henriksen (trompet), Trygve Seim (tenor- en sopraansaxofoon), Anders Jormin (contrabas) en Markku Ounaskari (percussie). De trompet klinkt vaak fluisterend, in Jon Hassell stijl. Composities in traditionele stijl en vrije improvisatie gaan naadloos in elkaar over.

Sinikka Langeland - Starflower

De blazers kunnen af en toe flink tekeergaan, maar de meeste indruk maakt het album op de verstilde momenten. Een prachtige, droneachtige melodie op de kantele, begeleid door de bas, komt herhaaldelijk terug en geeft het album een suitevorm, een samenhang. Muziek als het ongelofelijk mooie Noorse landschap, waarvan de hoesfoto een fraai beeld geeft.

13 tracks, speelduur 72:00
Label: ECM
Distributie: Challenge