Fairport Convention- Liege & Lief

Leo Wubbolt | 27 september 2007
Tegelijkertijd met het Engelse muziekblad Mojo valt het pakketje met mijn bespreek-cd op de deurmat. Bladerend door Mojo kom ik de namen tegen van de band en van voormalige bandleden in de rubriek concerten deze maand. Dave Pegg en Fairport, nog steeds ‘on the road’ in Engeland. Wat een geschiedenis, wat een output, wat een talent. Zullen ze nog steeds liedjes spelen van Liege & Lief? Vast wel, dergelijk repertoire sla je niet over.

Fairport Convention- Liege & LiefDe deluxe editie van bovengenoemd album is een van de laatste paradepaardjes van het Universal label. De series bestaan voornamelijk uit twee cd’s. Als eerste vaak het originele album, de bonus disc heeft outtakes, live-opnames, mono-versies, BBC opnamen en al wat dies meer zij.

Het is de derde keer dat het veelgeprezen album uit 1969 op cd uitkomt. De eerste keer in 1989, de tweede keer in de series Island-masters in 2002 met twee bonustracks en nu in 2007 in de deluxe serie. Veelgeprezen omdat de plaat beschouwd wordt als het beste werk van FC met superlatieven als ‘the most important folk album of all time’. Lezers van het Nederlandse Platenblad kozen het als beste FC album in 2002.

Disc 1 bevat de muziek zoals die in december 1969 op lp uitkwam bij het Island label, 8 nummers in stereo, er schijnt ook nog een mono persing geweest te zijn. Iets meer dan 40 minuten muziek, de ideale lp lengte van de jaren 60, ongeveer 20 minuten per plaatkant, meer was in die tijd technisch onmogelijk.

Op disc 2 staan outtakes en BBC recordings. Er staan 10 nummers op waarvan er 9 al eerder het daglicht hebben gezien op eerdere vinyl en cd uitgaven.Twee ervan stonden op de 2002 versie van L & L. De Medley ‘the lady is a tramp’ is volgens het bijgeleverde boekje nog niet eerder uitgekomen; wat mij betreft had dat zo mogen blijven. Het is een draak van een nummer dat volkomen uit de toon valt op deze uitgave. Arme hardcore fans die voor 1 nummer deze uitgave moeten aanschaffen!

De BBC nummers komen van John Peel’s Top Gear Show uit 1969, maar zijn mijns inziens eveneens overbodig, omdat het complete BBC archief van de band in een verzamelbox met 4 cd’s leverbaar is. Met deze constatering is de meerwaarde van disc 2 helemaal verdwenen.

Ten tijde van de opnames voor het 4e album bestond de bezetting van de band uit Sandy Denny; Richard Thomson; Dave Mattacks; Simon Nicol; Dave Swarbrick en Ashley Hutchings. Klinkende namen van een groep mensen die de Engelse folk definitief op de kaart zette en het de waardering gaven die het verdiende.

Het repertoire op Liege & Lief bestond voornamelijk uit traditionals, al dan niet bewerkt en eigen nummers, aangevuld met werken van Byrds voorman Roger McGuinn en Rodgers & Hart. Met name rond de twee Schotse epische ballades ‘Tam Lin’ en ‘Matty Groves’ waren de nummers opgebouwd. Daarin ging het over tragische liefdesgeschiedenissen en onmogelijke liefdes, thema’s die menig liedjesschrijver tot grote hoogten dreven. In feite sloeg de band met de plaat nieuwe wegen van de traditionele folk in. Folkrock was de term, met elektrisch versterkte instrumenten; en de groep zette daarmee ongewild de toon voor een nieuwe beweging.

Disc 1 begint overdonderend met ‘Come All Ye’, een eigen compositie, die je niet meer loslaat. De heldere, engelachtige stem van Sandy Denny, de hypnotiserende klanken van de viool en de perfecte samenzang maken dit nummer tot een opzwepend anthem. Daarna volgt het traditionele ‘Reynardine’, dat de inleiding vormt tot één van de hoogtepunten ‘Matty Groves’. ‘The Deserter’ is nog zo’n hoogtepunt; evenals ‘Tam Lin’. Een hypnotiserende plaat die anno 2007 volledig zijn impact heeft bewaard.

Dat komt niet in het minst door de mastering van Denis Blackham van Skye Mastering. Deze oude rot begon ooit met het maken van metalen masters voor het persen van lp’s en weet dus goed hoe het allemaal moet klinken. Hij heeft in dit geval blijkbaar nauwkeurig naar de oude Engelse Island persingen geluisterd, die opvielen door hun warme donkere mix en mooie klankkleur. Dat is te horen op deze 2007 versie, die warm en gloedvol klinkt. Een compliment, het kan dus wel!

Fairport Convention- Liege & Lief
Deluxe edition 2007, uitgekomen bij Universal 530111-3
Discs made in Germany by EDC