Dinosaur Jr – Beyond

Jan Luijsterburg | 05 juli 2007

Bands die na meerdere decennia het kunstje van weleer nog eens herhalen, in de oorspronkelijke bezetting, het is een maar al te bekend verschijnsel. Live is het meestal een feestje voor de fans van toen, maar als men zich dan gaat wagen aan nieuw materiaal valt het vaak tegen. Neem The Stooges. Dinosaur Jr is altijd een dwarse band geweest, en toont zich ook nu de uitzondering op de regel.

De legendarische spanning tussen J Macsis en Lou Barlow hield drie albums stand tot de boel in 1988 ontplofte. De relaties heten nu weer hersteld te zijn, maar Macsis toont zich op Beyond nog altijd de dominante partij in Dinosaur Jr. Niet voor niets nam hij de latere albums van de band vrijwel in zijn eentje op, de man is een Einzelgänger met geheel eigen opvattingen over hoe zijn muziek moet klinken. Compact, samengebald, een diffuse muur van gitaren en daar overheen zijn lijzig krakende stem en een aanhoudende stroom van overrompelende gitaarsolo’s. Zijn werk kenmerkt zich door een grote mate van consistentie, al werd het er toen hij vanaf 1999 onder de naam J Macsis and the Fog ging opereren niet spannender op.

Was Dinosaur Jr een invloedrijke voorloper van de ‘grunge’ beweging, Lou Barlow zette nadat hij uit de band gezet was het begrip ‘lo-fi’ op de kaart. Solo als Sentridoh, als band in Sebadoh, werd een zo slecht mogelijke opnamekwaliteit gecombineerd met een maximum aan emotie, een krachtig statement tegenover doods perfectionisme dat veel studioalbums kenmerkte. Als Folk Implosion en onder zijn eigen naam ontwikkelde hij zich verder als songwriter.

Anno 2007 wordt het beste uit het verleden samengesmolten tot iets moois, vertrouwd en toch nieuw. Barlow werd er met moeite toe gebracht twee composities bij te dragen, die hij opnam met drummer Murph. Het zijn twee hoogtepunten van het album, waarmee niets ten nadele van J gezegd is. Opener Almost Ready klinkt net zo beroerd als de eerste albums, een compacte brei zonder enige dynamiek, maar heerlijk smerig. Gelukkig wordt dit geluidsbeeld niet het hele album gehandhaafd, anders was er weinig te genieten geweest van de legendarische ritmesectie Murph en Barlow.

De karakteristieke eenvoud, de gelijkenis met Neil Young (Dinosaur Sr), de bevlogenheid, energie, sterke melodieen, dit album doet in niets onder voor het oude werk, integendeel. Ok, een nummer als Freak Scene (van Bug) maak je maar eens in je leven, maar als de lawaaistroom in de tweede helft van het album wat indamt maken de perfecte popsong We’re not Alone en de akoestische, met falset stem gezongen ballad I Got Lost grote indruk. Fantastisch album, ongekend voor een ‘reünie’. Fans van weleer zullen zich niet bekocht voelen.

11 tracks, speelduur 49:32

Beyond van Dinosaur jr. is ook op LP leverbaar via High Fidelity Discs.