Keb’Mo - Suitcase

Jan de Jeu | 19 april 2007

De eerste cd die de in Los Angeles geboren Kevin Moore - beter bekend als ‘Keb’ Mo’- maakte was een echt blues album. De daarop volgende releases - waarop hij blues vermengde met jazz, soul en singer/songwriter - waren daarentegen gericht op een breder publiek.

Keb’Mo - SuitcaseEn hoewel hij voor zijn achtste schijf ‘Suitcase’ opnieuw de hulp ingeroepen heeft van John Porter, de producer die hem destijds ook bij zijn debuutschijf terzijde stond, is zijn inmiddels achtste album opnieuw een smeltkroes van stijlen geworden.
Het titelnummer - dat meteen één van de sterkste songs van ‘Suitcase’ is - heeft nog de sterkste blueskenmerken. Over het algemeen bevatten de eigen composities van Keb’ - op deze cd twaalf in getal - te weinig verdriet en menselijke ellende om als blues te kunnen worden aangemerkt. Zo is de door reggae invloeden gekenmerkte opener ‘Your Love’ een romantisch nummer waarin zijn warme stem en vloeiende gitaarspel (electric & national steel) de tekst prachtig onderstrepen.

Eenzelfde nummer is ‘I’ll Be Your Water’, waarin de stem versmelt met de akoestische gitaar. Hoewel de meeste melodieen een ‘mellow’ en ‘sweet’ karakter hebben is in ‘The Itch’ wel degelijk de invloed van de Cubaanse percussionist Mongo Santamaria waarneembaar terwijl ‘Whole ‘Nutha Thang’ - met een vleugje Dixieland - opgepept wordt met klanken van tenorsaxofonist Joe Sublett en trompettist Darrell Leonard. ‘Remain Silent’ is zelfs funky en als laatste komt in ‘Life Is Beautiful’ ook countryblues aan bod.

Een voorspelbare cd van Keb’Mo; aangenaam klinkend vakmanschap zonder verrassingen.