Charlie Haden & Antonio Forcione - Heartplay

Jan de Jeu | 16 november 2006

Charlie Haden is nog steeds één van de beste bassisten ter wereld. De lijst van jazz musici waarmee hij in de loop der jaren samengespeeld heeft is uitzonderlijk lang; Art Pepper, Hampton Hawes, Dexter Gordon, Ornette Coleman, John Coltrane, Pat Metheney en Keith Jarrett zijn er maar een paar van.

Charlie Haden & Antonio Forcione - HeartplayDat hij niet gevangen zit in het typische jazz jasje blijkt o.a. uit zijn werk met het door hem - samen met Carla Bley - opgerichte ‘Liberation Music Orchestra’ waarin hij bigband jazz combineert met volksmuziek uit de periode van de Spaanse burgeroorlog. Voor het Naim label heeft hij eerder opnamen gemaakt waarvan de LP ‘Nightfall’ - met pianist John Taylor – mij na aan het hart ligt.
Ditmaal geldt de samenwerking de veel jongere Italiaanse gitarist Antonio Forcione, evenmin een onbekende op het audiofiele Engelse platenlabel. Ook Forcione, die in zijn geboorteland al op zijn dertiende met zijn eigen band optrad alvorens hij in 1983 naar Londen trok, behoort inmiddels in zijn stiel tot de absolute wereldtop. Hij geldt als één van de meest gepassioneerde en inventieve, onconventioneel spelende gitaristen.

Wie naar ‘Heartplay’ luistert zou dat overigens niet zeggen. Hier is zijn subtiele virtuoze spel eerder conventioneel en de passie ingetogen. Daarbij contrasteert zijn helder klinkende Yamaha Grand Concert GCX-31C op deze ruim negenenveertig minuten durende CD prachtig met de warme, diepe, ronde toon van Haden’s bas. Van de acht nummers zijn er vier geschreven door Forcione en drie door Haden. De meest sprankelende melodie is in mijn beleving het door pianist/componist Fred Hersch geschreven ‘Child’s Play’, op de voet gevolgd door Haden’s ‘Pasionaria’ en diens ‘For Turiya’.

Charlie’s derde compositie, het verstilde ‘Silence’, is het meest ingetogen stuk van de CD en doet me qua sfeer sterk denken aan het werk van Ralph Towner en Gary Peacock op ECM. Dat brengt me op de klank van deze - van 26 tot 28 juni 2006 in het ‘Californian Institute of the Arts’ opgenomen - CD. De elkaar subliem aanvoelende musici zijn door Ken Christianson live opgenomen op een tweesporen recorder en deze onbewerkte analoge opname laat de ambiance van de opnameruimte en de natuurlijke klank van de instrumenten prachtig tot uitdrukking komen. Een heerlijke sfeervolle schijf die ik, gezeten voor de knapperend brandende open haard, de komende winter waarschijnlijk nog vaak zal draaien.

Format: CD NaimCD098
Label: The Naim Label