Oneida - Happy New Year

Jan Luijsterburg | 19 oktober 2006

Gestaag werkt het uit Brooklyn afkomstige trio Oneida door aan een imposant oeuvre. Wereldberoemd zullen ze er slechts in kleine kring door worden, want het woord compromis komt niet voor in hun woordenboek. Aansluiten bij heersende trends is er dus niet bij. De muziek wordt wel steeds rijker, maar de basis blijft statisch voortmalende Krautrock.

De jaren 70 stoner invloeden zijn op Happy New Year verdwenen, waardoor het album nog iets meer een eenheid is dan de vergelijkbare voorganger The Wedding. Niet dat de contrasten hierdoor verdwenen zijn, het gaat van pastoraal tot hyperactief doldraaiend. De naam van het album, maar ook songtitels als Busy Little Bee en Thank Your Parents suggereren een nieuwe braafheid, maar dat is dus een grap.

Het tempo ligt op het grootste deel van het album hoog. Staccato en mechanisch, jachtig en enerverend. De gelijkenis met Gang of Four was me niet eerder opgevallen, maar is er nu wel degelijk, zowel in ritmiek als in het gitaarwerk. Centraal in het geluid staat het virtuoze drumwerk van Kid Millions (vooral zijn behandeling van de hi-hat is fenomenaal), en het op velerlei wijzen vervormde orgel van Bobby Matador. Meer dan voorheen zijn de songs aangekleed met behulp van een flink aantal gasten.

Muzikaal hoogtepunt is de stomper Up with People, dat bijna acht minuten razend doormaalt, waarbij de verschillende machines in de loop van het stuk regelmatig met elkaar uit de pas raken. Daarna wordt de sfeer wat folkachtiger, maar ook als het tempo terug gaat blijft Oneida een band die aan oude muziekgenres steeds een forse ‘twist’ geeft. Dat is genieten voor meer ingewijden, maar wellicht een tikkeltje te vreemd voor een groot publiek.

Dus voor wie eens wat anders wil horen: Oneida is en blijft een aanrader. Fantastische muzikanten met een geheel eigen logica en bovendien heel veel energie. Muziek die blijft verrassen, maar wel wat tijd nodig heeft om aan te wennen. Ik vind Happy New Year tenminste nog steeds bij elke draaibeurt groeien. Daarbij komt dat het album fantastisch klinkt. Soms is het geluid extreem gecomprimeerd, wat bijdraagt aan het claustrofobische, jachtige effect. Daar scheren dan weer dynamische breed uitwaaiende lagen  overheen, met als gevolg een briljante contrastwerking.

11 tracks, speelduur 44:12
Label: Jagjaguwar www.jagjaguwar.com / Rough Trade www.roughtraderecords.com
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl