Sibelius – Symphony No. 2.

Jan Luijsterburg | 10 mei 2006

Het uit het ontbreken van een platencontract geboren initiatief zelf live opnamen uit te gaan brengen heeft als gevolg dat de CD-productie van het Concertgebouw groter lijkt dan ooit tevoren. Nu is er weer een prachtopname bijgekomen van de tweede van Sibelius, zijn indrukwekkende, populaire symfonie, ruim honderd jaar geleden geboren in een periode dat zijn geliefde Finland zich krachtig probeerde te verzetten tegen de Russische overheersing.

SibeliusSibelius (1865-1957) nam het componeren buitengewoon serieus. Zelfkritiek en perfectionisme zorgden ervoor dat hij de laatste decennia van zijn leven niets meer publiceerde, en ook de tweede symfonie liep er behoorlijke vertraging door op. De première, die uiteindelijk in maart 1902 plaatsvond, moest tweemaal uitgesteld worden omdat de componist nog wat wilde sleutelen.
Sibelius is beïnvloed door Brahms, Tsjaikowski, Debussy en vooral ook door Scandinavische volksmuziek. Op het eerste gehoor past zijn muziek perfect in de laatromantische traditie, maar binnen die organische sfeer doet hij opmerkelijke, originele dingen. Zoals Aad van der Veen het in de toelichting in het boekje bij de SACD formuleert: “het bijzondere schuilt vooral in de manier waarop Sibelius zijn materiaal formuleert, rangschikt en ontwikkelt”.

De openingsmaten van de symfonie zijn daar een fraai voorbeeld van. De muziek doet vaak filmisch aan: je zweeft af en toe als het waren over de Finse bossen, barst dan weer uit in een extatisch gejubel, cumulerend in het grootse, heroïsche eind, dat kan concurreren met de finale van een nationalistische Sjostakovitsj-symfonie.

De muziek van Sibelius past het Concertgebouw onder leiding van Mariss Jansons als een handschoen. De perfect gepolijste, kamerbrede en gloedvolle klank van het orkest is een belangrijke toegevoegde waarde. Zowel in de massale uitbarstingen, als in de vele verstilde passages waarin vaak een enkele orkestgroep te horen valt, is de balans perfect en de detaillering voorbeeldig. Heerlijke muziek, prachtige opname en dito uitvoering.

Jean Sibelius – Symphony No. 2 in D major, op 43 (1902)
Live opgenomen in het Concertgebouw, 2005, door AVRO Klassiek
Hybride SACD: 5.0 surround en stereo (CD)