Eric Vloeimans - Summersault

Jan de Jeu | 16 februari 2006

Eric Vloeimans is voor mij een absolute jazz grootheid. Niet alleen afgemeten naar een vaderlandse standaard, maar ook naar internationale maatstaven. Hij heeft een prachtige sonore, warme trompetklank waarmee hij op virtuoze wijze het hart van iedere jazz liefhebber - nee van iedere muziekliefhebber - weet te raken en steeds opnieuw weet te boeien. Ik zet hem op één lijn met de door mij zeer bewonderde Amerikaanse trompettist Dave Douglas.

Eric Vloeimans - Summersault.In feite doet Eric’s spel mij – zonder dat dit overigens ten koste gaat van zijn originaliteit - vaak aan Douglas denken. Ook al is de toon van Vloeimans fractioneel warmer; alsof hij meer van zijn ziel in zijn spel legt. Op dit nieuwe album Summersault dat hij samen met Anton Goudsmit op gitaar en Harmen Fraanje op piano – tezamen het ‘Trio Fugimundi’ vormend – presenteert hij opnieuw een veelzijdig beeld van zijn kunnen. Het openingsnummer Morimond met de gedragen pianoklanken van Fraanje roept associaties op met Satie terwijl het tweede nummer Summersault enerzijds de turbulentie van een acrobatieknummer in het circus oproept terwijl het tevens het vrolijke ongedwongen karakter van een zonnig dagje aan het strand representeert.

Of zou dat komen doordat het dunne booklet van de CD gesierd wordt met foto’s van kinderen aan de vloedlijn op een mooie zomerse dag. Bobski kent een behoedzaam begin maar al snel scheurt de trompet door de bochten om uiteindelijk weer gecontroleerd te eindigen. Titels zijn humoristisch gekozen. Wat te denken van FF Dimme Cowboy, overigens een fraai rustig, bijna mijmerend nummer met een hinnikend rodeopaard in het middengedeelte.

Eric Vloeimans - Summersault.

Van het daaropvolgende Cockburn met zijn zich steeds weer herhalende klankenpatroon gaat een zekere beklemming uit waardoor de luisteraar terecht komt in een welhaast hypnotiserende trancetoestand. Om daaruit vervolgens abrupt uit te ontwaken in de warmte van het speelse, zuidelijke, onbekommerd vrolijk klinkende, en naar meer smakende Chorizo. Al met al een goed klinkende prachtschijf.

Format: CD CHR 70128
Label: Challenge Records International