Chacda – Tonar

Jan Luijsterburg | 01 december 2005

Het Brusselse bandje Chacda ontleent haar naam aan haar zangeres, de uit Eindhoven afkomstige Chantal Acda. Ze heeft een iel, wat lijzig meisjesstemmetje, dat zich uitstekend leent voor de ingetogen maar groots gearrangeerde sfeerstukken op deze tweede CD. Tonar is IJslands voor klanken, want in IJsland kwamen de meeste composities, ter verwerking van liefdesverdriet, tot stand.

Chacda – TonarDie gestrande relatie was met Teuk Henri, gitarist van de band, tevens ontwerper van de bijzondere hoes. Een nier vond hij wel een passend orgaan voor de band, want die neemt alle rottigheid in zich op en zuivert de boel.
Net zoals de liedjes het gemoed van zijn ex Chantal moesten reinigen. De serene schoonheid en de kracht van de natuur die IJsland kenmerken zijn samen met het verdriet duidelijk hoorbaar in de muziek.

Sfeer is daarin het kernwoord. Ingehouden gitaarlijntjes, knorrende en pruttelende elektronica en die kwetsbare stem die zich nooit verheft. Een klarinet, een melodica. Alles spaarzaam, zorgvuldig ingepast, ten dienste van het geheel.

Associaties met andere artiesten zijn er slechts bij benadering – ze betreffen steeds slechts een aspect van Chacda. De landerige, pastorale stemming van Beth Gibbons, transparante jaren 80 kabbelgitaren à la The Cure (wat vroeger new wave heette maar tegenwoordig post-punk), de warme kou en de breed uitwaaierende, etherische arrangementen van Sigur Ros, de rust van Low, het zijn maar wat willekeurig opkomende dwarsverbanden. De elektronika doet aan the Notwist denken, een band die met Chacda gemeenschappelijk heeft dat de leden ook in vele andere bands (Lali Puna!) spelen en bepaald niet eenkennig zijn. De openheid van de Belgische muziekwereld, dEUS voorop, was een van de zaken die Chantal zo aansprak bij de zuiderburen. De bijdrage van voormalig dEUS gitarist Craig Ward is bescheiden, wat getokkel in een korte toegift, wellicht vooral opgenomen om de bekende naam op de hoes te kunnen vermelden.

Een paar songs met iets meer power dan de rest springen er in eerste instantie uit: Song of May, Beautiful en het prachtige slotstuk Words left on the Beach. De rest geeft zich iets minder gemakkelijk gewonnen – bij oppervlakkige beluistering verdwijnt het subtiele gefrutsel gemakkelijk naar de achtergrond, het dringt zich niet op. Tonar is een CD die een bepaalde stemming vereist bij de luisteraar. Rust, clichématig gezegd een kaars en een glas wijn, laat op de avond. Pas dan ontpopt zich de diepte en de pracht, en blijkt dat dit een CD is om heel veel melancholisch plezier van te hebben.

12 tracks, speelduur 53:28
Label: Zeal
Distributie: de Konkurrent