Pyrolator - Pyrolator`s Wunderland

Roel Bouman | 09 juni 2005

Nu de jaren tachtig weer duidelijk terug zijn is het moment helemaal rijp om een aantal schatten uit de bloeiperiode van Die Neue Deutsche Welle voor het cd-publiek te ontsluiten.

Pyrolator - Pyrolator`s WunderlandWunderland (1984) is het derde album van Pyrolator, aka Kurt Dahlke, die eveneens onder meer in het invloedrijke Der Plan speelde en een enorme rits platen produceerde (in eerste instantie Neue Deutsche Welle-collegae, maar later ook groepen als bijvoorbeeld Kreidler en to rococo rot).

Dat laatste geeft al aan dat hij door jongere muzikanten zeer gewaardeerd wordt om zijn baanbrekende werk als het gaat om electro en ambient. Dahlke deed in de vroege jaren tachtig al wat pas jaren later "normaal" zou worden. Het album opent met de meest toegankelijke nummers zoals bijvoorbeeld Im Zoo, dat, u raadt het al, vol zit met dierengeluiden en Große Welt, Kleine Welt. Het zijn de nummers die het meest ritmisch zijn en het dichtst bij "popliedjes" in de buurt komen. Acts als The Human League en Gary Numan zullen ongetwijfeld bekend geweest zijn met deze deuntjes. Na de eerste composities verdwijnen langzaam maar zeker de (al te nadrukkelijke) ritmes en worden de composities van Pyrolator meer en meer klanklandschappen. In een overgangsgebied tussen electro en ambient komt de Duitser met - voor die tijd zeker - behoorlijk ongewone geluiden en arrangementen, waarbij vooral veel plaats is voor elektronische belletjes en geluiden die aan vibrafoon en marimba doen denken. Ook de klanken en patronen die hij uit ritmeboxen haalt zijn hun tijd ver vooruit. Zo klinkt Pyrolator hier en daar als het Duitse neefje van The Residents of als de bastaardzoon van het vroege Kraftwerk. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat hij zo nu en dan op een enkele track (Hal`s Dream bijvoorbeeld) te gemakzuchtig te werk gaat en dan niet veel verder komt dan Stef Meeder die met allemaal nieuwe midi-mogelijkheden lichtelijk verdwaalt. Zulke ogenblikken zijn echter gelukkig vrij sporadisch, want meestal weet Dahlke enorm boeiende klankschilderijen te produceren waar je zelfs na ruim twintig jaar nog zomaar niet op uitgeluisterd bent. Wunderland is dan ook bepaald geen overdreven titel. Prijzenswaardig is zeker ook dat geen enkele track te lang duurt. Met 16 nummers in nog geen 52 minuten mag wel duidelijk zijn dat Dahlke nergens nodeloos rekt of de automatische piloot benut.

Pyrolator heeft duidelijk een grote invloed gehad op vele jonge muzikanten in zowel Duitsland als in de rest van de wereld. Veel zaken die toen nog opzienbarend waren hoor je anno nu terug in allerlei hedendaagse elektronische muziek. In dat opzicht is de cd-uitgave van Wunderland een belangrijke gebeurtenis. Zeker ook nog eens door de toevoeging van vier bonustracks die de ambient-kant van Pyrolator tonen en absoluut tot de hoogtepunten van dit document behoren. Essentiele kost!

CD
Ata Tak/Konkurrent
16 tracks, 51:55 minuten