Chet Baker Sextet - Chet is Back!

Jan de Jeu | 28 april 2005

De hoes toont een prachtige, in de studioruimte gemaakte, sfeervolle foto van een ontspannen Chet. We schrijven januari 1962 en bevinden ons in het Italiaanse Rome waar Chesney "Chet" Henry Baker tezamen met Bobby Jaspar (tenorsax en fluit), de Italiaanse pianist Amadeo Tommasi, de Belgische gitarist Rene Thomas, de Franse bassist Benoit Quersin en de Zwitserse drummer Daniel Humair bijeen is om voor de Italiaanse tak van het Amerikaanse RCA platenlabel een film soundtrack op te nemen.

Chet Baker Sextet - Chet is Back!De reden dat hij ingestemd heeft met de opname kan ongetwijfeld teruggevoerd worden op de noodzaak om zijn dure drugs en alcohol verslavingen te bekostigen.

Van de gezichtsuitdrukking van de trompettist is overigens niet af te leiden dat hij in de daaraan voorafgegane periode gevangen gezeten heeft wegens drugbezit. Hij heeft hier nog het uiterlijk van de "James Dean" van de jazz, ook al heeft het Amerikaanse publiek - dat hem met name associeert met zijn uit de vijftiger jaren daterende intiem, melodieus en `mellow` klinkende west coast sound - in feite op dat moment al afscheid van hem genomen en moet hij het met name hebben van het Europese clubcircuit waar hij nog op handen wordt gedragen.

De meest bekende sound van Chet Baker is zonder twijfel de lyrische trompet zoals die o.a. te vinden is op de LP "Chet". Die klank toont grote overeenkomsten met het geluid dat die andere grote trompettist uit de vijftiger jaren - Miles Davis - in die periode aan zijn instrument ontlokte.

Velen hebben Chet zelfs - mijns inziens onterecht - verweten dat hij niet meer dan een Miles imitator is. Dat hij meer kan op een trompet dan het in ballads bestrijken van het middengebied en dat hij ook in zijn Europese periode nog zeer beluisterenswaardige muziek gemaakt heeft bewijst hij o.a. op deze LP. Naast de twee ballads "These Foolish Things" en - het enige nieuw geschreven nummer - "Ballata In Forma Di Blues", met een fraaie bijdrage van Amadeo Tommasi, zijn de overige zes standards namelijk te kwalificeren als snelle nummers waarin zowel Chet als ook Bobby Jaspar alle gelegenheid krijgen om hun kunnen te laten horen. Niet alleen bop standards als Charlie Parker`s "Barbados" en Thelonious Monk`s "Well, You Needn`t", maar ook "These Foolish Things" en zelfs "Over The Rainbow" knetteren van energie. Dat doet overigens niet het stille vinyloppervlak van deze fraaie 180 gram re-issue. Goed is te horen dat het hier om een mooie opname gaat die ook voor deze reerelease met alle egards behandeld is. Een prachtige aanvulling van de toch al imposante Speakers Corner collectie.

Format: 180 gram virgin vinyl RCA PML-10307
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4