Ouverturen

Sander Mijnster | 24 maart 2005

Hamburg 1678: het eerste operahuis in Duitsland opent haar deuren. Natuurlijk zijn alle belangrijke kapelmeesters al neergestreken in de welvarende Hanzestad. In Hamburg daar kon je immers furore maken en er voor goed je naam vestigen. Maar een echt operahuis, dat ontbrak er nog aan. Wat dat betreft werd er al lang met een scheef oog gekeken naar de Italianen die al lang over zulke cultuurpaleizen beschikten.

OuverturenMét dit prestigieuze operahuis zou Hamburg wel eens dé operastad van het Noorden kunnen worden. En wat gebeurde er allemaal niet in Hamburg! Daar had je bijvoorbeeld de componist en muziektheoreticus Johann Mattheson die er zijn vernieuwende inzichten verkondigde en met zijn periodiek Critica Musica heel wat losmaakte.

Mattheson kwam er met Georg Friederich Haendel op de proppen, een jong talent die wel eens voor vuurwerk zou kunnen gaan zorgen. Eenmaal geïntroduceerd mag die er in 1704 al de viool gaan bespelen in het Hamburgse operaorkest. Na een goed jaar komt de nieuwkomer er met zijn opera Almira. Het publiek smult er van.

Elke avond geniet het publiek er van de nieuwste stukken, het muziektheater is een regelrechte aanwinst! En wat is daar niet gespeeld waar nog lang erna over werd gesproken. Neem nu Caspar Schurmann en Christian Schieferdecker: wat een opera´s konden die schrijven en wat heeft men zich er vermaakt met die kostelijke orkestsuites en concerts musicaux. Zo Frans had men het nog niet gehoord, daar zou een Lully nog wat van hebben kunnen leren! Of neem Reinhard Keiser met zijn Ridicule Prince Jodelet! Komt daar in de Sinfonia niet een bekend deuntje voor? Warempel, dat lijkt het bekende Folia thema wel! En wat een kostelijke ouverture met zijn Airs à la Manière francaise van Heinrich Erlebach heeft daar geklonken, de concertgangers zullen er na afloop nog wel een borrel op hebben genomen om het nog eens allemaal goed tot zich door te laten dringen.

Zou het zo zijn gegaan daar in Hamburg? Wie weet. In elk geval kan ik me voorstellen na het beluisteren van deze opname van orkestmuziek uit indertijd populaire opera´s dat het publiek in Hamburg zich kostelijk moet hebben vermaakt. De Akademie fur Alte Musik is een voortreffelijk gezelschap dat wat mij betreft een goed uur lang in staat is om ook de hedendaagse muziekliefhebber te verrassen met zeer aanstekelijk gespeelde barokke muziek.

Na een paar eeuwen opnieuw applaus voor Keiser, Schurmann, Erlebach, Handel en Schieferdecker! Met dank aan de Akademie fur Alte Musik, en natuurlijk Hamonia Mundi France voor de voortreffelijke registratie.

Orkestmuziek voor de Hamburgse opera
Akademie fur Alte Musik Berlin
Harmonia Mundi